onsdag 18 april 2012

Kl 21,00

Ännu ett nererlag för lillskruttan...
Hela eftermiddagen har honmkått så himla illa. Inga mediciner hjälpte, så hon fick prova en ny sort som vuxen onkologerna brukar använda. Och den verkade funka...illamåendet avtog. Men hon fick allt svårare att andas. Jag ringde på läkaren som konstaterade att inga lungljud hördes på vänstra sidan...
Röntgen personal kom upp på avdelningen och tog bilder, och efter bara 10 min konstaterades att nästan hela lungan var vätskefylld.
Efter ytterligare 15 minuter var vi uppe på operation och Julia blev sövd för tredje gången på två veckor:(
Hon kommer att få ligga med ett lungdrän under några dagar som ska ta bort all vätska. Ett kort rör kommer att sticka ut från sidan, och det är kopplat till en slags "dammsugar" maskin som suger ut så det blir torrt och fint igen.
Inget dramatiskt farligt, men självklart känns det jobbigt.
Det kommer att bli bättre för Julia efteråt då hon kommer att kunna andas normalt igen, och kanske har detta också bidragit till att det gjort extra ont i ryggen.
Just nu sitter vi och väntar att de ska ringa från uppvaket. Peter och Victor sitter och kollar fotboll och jag sitter och skriver det här. Att bara sitta och göra ingenting funkar bara inte. Jag blir prillig.
Jag har skrivit om allt som varit so far, så då kan ni veta det här också.

En liten reflektion jag fick bara när jag såg röntgenbilderna som läkaren visade...

Den första lungröntgen gjordes den 8 April, och då visade det på pyttelite vätska. Varför väntar man 10 dagar med att överhuvudet taget lyssna med stetoskop på lungan då? Borde inte detta kollas varenda dag på en patient som är mer eller mindre sängliggande varje dag. Läkarna går ändå rond 2 ggr/dag!
Från och med nu kommer jag att vara världens jobbigaste förälder för jag ska ifrågasätta allt de gör med Julia. Även allt de inte gör.

Hon är min käraste skatt och hon förtjänar allt efter det hon går igenom just nu!
Inatt väntar övernattning på IVA vilket känns skönt för då är hon uppkopplad så man ser att allt är bra.

15 kommentarer:

  1. Bra Maria, stå på er. Fråga om ALLT!!! Stackars lilla Julia, att det ska tillstöta såna saker till hjälpen också. Men, som de säger; det blir lättare för Julia när de fått bort all vätska. Önskar att man kunde byta med henne, så att hon fick bli sitt vanliga glada pigga. Ni finns alla fyra i tankarna hela tiden. Styrkekramar i massor från Martina, Peter, Linus och Linnéa.

    SvaraRadera
  2. Kära nån, så mycket som kan hända!! Styrkekramar!

    SvaraRadera
  3. Hej på Er!
    Kan inte låta bli att bli både arg o ledsen, när man läser allt stackars Julia får vara med om. Och allt även du o Peter o Viktor utsätts för. Vilka kämpar ni är, allihop!!!! Kram Mia,Perra o Leah

    SvaraRadera
  4. Nej men nu får det väl ändå vara bra... Ja, det är nästan så ni måste stå med tummen i ögat på läkarna hela tiden!!!! Som om ni inte har nog att tänka på:( Många kramar och tankar till er från Lotta, Emil, Ebba och Elis

    SvaraRadera
  5. Men kära nån... Hoppas att det lättar på nu och att Julia får en bra natt.. Hoppas även ni andra får sova och samla krafter för ni behöver vara utvilade för att orka med. KRAM på er och stå på er!!! Hälsningar Ida m familj

    SvaraRadera
  6. Men lilla gumman... :-(
    Jag har varit inkopplad på samma sätt i en sådan maskin när jag punkterade lungan och det blir mycket lättare att andas nästan genast, fast dränet är lite otrevligt men jag antar att det är en piss i rymden för henne i jämförelse med annat just nu... :-(
    Kram till hela familjen!!!

    SvaraRadera
  7. Hoppas det gick bra efter operationen.Julia har samma apparat som jag hade när jag hade en lunga som rasa ihop,alveoler hette det. det kommer bli lättare för Julia att andas och ryggvärken kommer vara borta.MÅNGA MÅNGA KRAMAR FRÅN OSS ALLA I KARSBOL. KRAM MAMMA

    SvaraRadera
  8. Det är rätt syrran, var jobbiga föräldrar och ställ mycket frågor. En sån här miss ska ju inte kunna hända egentligen så ni har all rätt att ifrågasätta Julias vård hädanefter. Hon är värd ALLT och sjabbel inom hennes vård ska hon inte behöva utsättas för när hon har så mycket annat ont. Ja, nu är jag heligt upprörd när jag skriver detta men jag blir ju så arg när det slarvas.

    SvaraRadera
  9. Det är tydligt att man måste vara frisk för att vra sjuk eller åtminstone ha någon som kan prata för en. Oj vad ni får kämpa det måste vara en känslomässig berg och dal bana för hela familjen, det är det för alla av oss som läser så hur ska det inte vara för er. Vi skänker alla styrke kramar vi kan till hela familjen och en speciell till Julia.
    Jonas, Eva, Victoria och Philip

    SvaraRadera
  10. Tårarna fullständigt forsar!!!! Finns inte ord.....ni ska veta att vi tänker på er. Massa Styrkekramar till er alla. /nola daln

    SvaraRadera
  11. Det är rätt Maria !!!Fråga om ALLT !!! Tänker på er varje dag. Många styrkekramar till er alla fyra !!!
    /Titti

    SvaraRadera
  12. Detta lät ju inte alls bra, Kämpa på och fråga om allt!! Alla frågor är viktiga när det kommer till ens barn! Skickar styrkekramar till er och hoppas verkligen att det hela vänder för Julia snarast. Kram till hela er familj, Johanna Nyström med familj.

    SvaraRadera
  13. ÅÅÅÅ, vad arg man blir. Hoppas hon fått sova bättre i natt. Stå på er, det är som du skriver att man måste vara besvärlig för att få hjälp. Hälsa hela familjen.
    Kramar från Fam Neuman.

    SvaraRadera
  14. Ååå hur mycket ska hon behöva stå ut med?? Nu får det vända till det bättre. Du har rätt att vara som en hök på dessa läkare! Stå på dig/er. Styrke kramar från Familjen Gardsten <3

    SvaraRadera
  15. Kämpa Julia, kämpa. Mvh Markus

    SvaraRadera