onsdag 2 maj 2012

Kl 22,50

Ett sent inlägg idag...och jag är trött så ögonen går ikors, men tänkte att det är säkert fler av er som är nyfikna på hur röntgen gick idag...och jag vill ju inte hålla er på sträckbänken alltför länge.

Jag kan börja med att berätta att nätterna blir bättre och bättre. Inatt sov Julia från kl 21,00 till 08,30 med ett avbrott för mediciner på ca 30 minuter kl 6 imorse. Och hon sover så gott och så djupt. Det märks att hon inte har ont heller när hon sover för hon riktigt snarkar sådär gött!

Dagen var fullsmäckad med lungröntgen, massage, skola, besök av en annan jämnårig tjej från avdelningen som ligger 1 behandling före Julia. Och så den stora PET röntgen på Sahlgrenska som jag följde med på.

För det första så var vi till en avdelning jag knappt kan stava till...Nukleär någonting...De tar röntgen på olika sätt genom att tillsätta saker i kroppen. (Enkelt förklarat)

Till Julia kom det in en liten vagn som rullades med stor försiktighet. På vagnen stog det en tjock plåtlåda som öppnades sakta. Och där i låg något som jag inte riktigt förstog vad det var...Jag uppfattade ord som sockermolekyler...radioaktivt ämne, halveringstider osv. Gissar att det inte var vanligt alvedon de sprutade in i henne. Sen fick hon ligga dyr still i 1 timma. Vi fick inte ens prata. Det radioaktiva skulledå fästa på alla dåliga celler...sen var det dax för röntgen som tog ca 20 minuter inne i en tunnel. På röntgen ska alla dåliga celler "lysa" och man ser precis vart i Julias kropp det dåliga finns. Hon har ju en tumör på binjuren...som inte är en njurtumör! Läkarna gav en "bred" cellgiftsbehandling förra gången som tar kål på de flesta dåliga celler,men med hjälp av röntgen idag och igår så ska det förhoppnings vis kunna bli lite mer skräddarsytt.

Där är vi nu.

Och jag är pirrig i magen inför vårt samtal med läkaren imorgon.
Jag vill bara höra bra saker nu. Vi har haft nog med elände och behöver lite framgång för Julias skull. Håret har börjat falla och hon tycker det är jobbigt...

Fast några framgångar har vi haft redan idag när jag tänker efter...

  • Julias kateter är borta och hon har kunnat göra nr 1 hela dagen utan problem.
  • Nu är det spikat att imorgon ryker lungslangen. Jihoooo!
  • Icke klaustrofobisk efter X- antal timmar i röntgenrör. Check!
Nä, nu måste jag sova. Jag återkommer imorgon med bilderna jag lovade.

Sov gott, och tack för alla fina hälsningar och att Ni håller tummarna för oss.

Kram


7 kommentarer:

  1. gud vad duktig Julia är.Hållt tummarna hela dagen och klockan halv 4 bad jag till Gud igen för Julias skull att hon ska bli frisk.Längtar så efter er.Här har dagen varit underbar med mycket sol och trädgårds jobb och Pixi har varit ute jättemycket hon trivs verkligen i solen.Många många kramar till er alla.Hoppa på bra besked imorgon för Julia av hela mitt hjärta.

    SvaraRadera
  2. God kväll! Jag och Kuba sitter och små skrattar när vi läser ditt inlägg, du skriver med sådan humor :) tack för att du skriver och delar med dig! Hoppas att röntgen visar positiva saker nu och jag ser fram emot att få gå in på bloggen och läsa om doktorns besked! Sov så gott! Kramar syrran

    SvaraRadera
  3. Vi håller alla tummar vi har på Fabriksgatan!Kan bara hålla med din syster.Låg igår kväll och tänkte på vilken fantastisk förmåga du har att uttrycka dig i text,kanske blir det en ny karriär när Julia blivit frisk.Vi tänker på er. Måååånga kramar.
    Pia och Ebba

    SvaraRadera
  4. Julia, så duktig du är och även ni andra.
    Tack Maria för vi kan folja er.
    Många kramar och tankar från oss.
    Ulla

    SvaraRadera
  5. ulf blomqvist03 maj, 2012

    Hej ....
    Håller tummarna inför läkarsamtalet
    // Ulf b

    SvaraRadera
  6. Hej Maria och övriga familjen!!
    Vilken duktig tjej ni har. Det är inte lätt att ligga helt stilla 1 timme ens för en vuxen kan jag säga. Den PET-scanningen som Julia genomgick i går är sån som jag gjort två gånger, och jag kan absolut säga, att det är INTE bara inte. Bra jobbat Julia!!! Skönt att alla slangar är borta. Nu blir det lättare att röra på sig.Hoppas nu att ni får en fin dag och att ni hinner komma er ut i friska luften lite också.

    SvaraRadera
  7. Hoppas, hoppas att det är jättemånga positiva nyheter ni får idag!!

    SvaraRadera