lördag 5 maj 2012

Kl 14,15

Hejsan, gonatt, gomorron. Vet inte om jag ska sova eller vara vaken. Det har varit en lååång natt!

Klockan blev två inatt innan vi kom till operation. Allt var klart på 1 timma och vi var tillbaks på Julias rum på avdelningen kl 4 imorse. Och den här gången var det inte lika ont efteråt. Men det har blivit få timmar med sömn för oss alla.
Hittills har det kommit nästan 800 ml vätska, så operationen var nödvändig.
Nu håller vi alla tummar och tår för att det ska sluta rinna snabbt, och att den andra lungan håller sig lika torr och fin som den varit under den senaste veckan.

Just nu sitter jag på Julias rum. Hon sitter i en fåtölj medan hon får sin behandling och jag sitter på en stol brevid. Det är svårt att ligga ner med dränet. Det gör ont i hela axeln och under armhålan. Sitta är bäst just nu. Hon halvslumrar och det märks inte att hon får starka saker i sin slang. Läkaren förvarnade att en cellgifts behandling kan vara som att vara sjösjuk. Allt kan snurra och illamåendet kan vara enormt. Men det märks inget av det på Julia. Skönt att någonting kan vara lindrigt för henne:)

Så det här blir en väldigt lugn dag. Vi är alla väldigt trötta, och Victor har dessutom ont i halsen. Han fick ta ett halsprov här på avdelningen eftersom alla barn är väldigt infektionskänsliga, men det visade inget onormalt.

Vädret har svängt totalt härnere...idag är det molningt och blåser iskallt.
Hörde att Sunne bjöd på dåligt väder igår på mârten...det är väl typiskt nu när det har varit så himla fint under veckan!

Ni får gärna hälsa till Julia i kommentarerna. Hon tycker det är kul när vi läser upp alla som varit inne och läst.

Kram på er!


28 kommentarer:

  1. Linnea och jag sitter och små pratar om er förklara vad lung dränage är. Vi tänker på er hela tiden. Heja och Kämpa på rop från Sunne klövervägen till Göteborg kram ps hördes det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det hördes ända till Göteborg! :)
      Tack förresten för det ni ordnade till oss. Helt fantastiskt och vi blev väldigt glada och rörda! Ni ska få en stor kram när vi kommer hem igen!

      Hälsa familjen!
      Kram

      Radera
  2. Hej på er! Jobbigt med operation och behandling hoppas verkligen att det går fort fram. Julia är en stark tjej det är vi häst tjejer ;) kram från mammas kompis Anna

    SvaraRadera
  3. Skönt att allt gick bra trots väntan och jobbig natt.. Vad du är duktig Julia!! Ja här var det kallt igår men tror det faktiskt är kallare idag.. blåser och regnar så våren kom verkligen av sig.. Hoppas att vätskan håller sig borta från dina lungor och att behandlingen går bra utan illamående, snart ska du se att ni får komma hem igen. Fortsätt kämpa!! Hoppas det onda i halsen försvinner på dig Victor och att ni alla 4 får en bra helg. Kram på Er! Hälsningar Ida med familj

    SvaraRadera
  4. Hej mosters älskling! Jag och Leo hejar på dig och vi tycker du är så duktig och modig och stark. Världens bästa Julia helt enkelt! Vi hoppas vi kan ses snart igen allihopa. Många pussar och kramar från oss så länge.

    SvaraRadera
  5. Ja Julia du är stark vi beundrar dig och du ska veta att våra
    tankar är hos dig/er ständigt.
    Kramar och tankar i massor från ett blåsigt Dejefors.
    Ulla

    SvaraRadera
  6. Tänk vad en 11-årig tjej kan klara av! Måste säga att Julia är beundrandsvärd och stark. Hoppas att hon snart ska få slippa må dåligt och rida i galopp på någon favorithäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hoppas vi verkligen för det är hon SÅ värd!
      Tack för dina alltid så positiva kommentarer Lena.

      Kram

      Radera
  7. Hej på er! Vi håller alla våra tummar för er. Har följt bloggen. Vi hejar på dig Julia och tänker på er allihop! Hälsningar
    Fam. Gerdin.

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Här kommer en hälsning från din fröken när du gick på förskolan Skäggebergsgården!
    Kämpa på! Du är jätteduktig! Det kommer jag ihåg sedan du gick på förskolan! Du är stark och en mycket go tjej! Heja Julia!
    kram från Petra

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Vilken kämpe du är Julia! Så stark och duktig! Vi håller alla tummar vi har för att vi snart får se dej och din familj i Sunne igen.
    Kram från fam Haglund

    SvaraRadera
  10. Hej Bästa Julia ! Om Du bara visste vad jag och Rune tycker att Du är duktig .Hoppas att din behandling går bra så att Du snart kommer hem igen . Många kramar till dej ,faster Gunilla

    SvaraRadera
  11. Hej ! Precis när jag satte mig för att läsa vid datorn så bröt solen fram genom molnen här i Fölsvik. Det var som om någon ville visa att det finns något bättre bakom det mörka. Är säker på att det nu vänder för er och att ni snart är i Karlstad och sen får komma hem. Du är en så stor hjälte Julia för alla oss som följer dig och din familj är också hjältar för sitt sätt att hjälpa dig på alla sätt och dessutom orka förmedla allt till oss. Längtar till att träffa er igen. Massor av styrkekramar från Hasse o Lena.

    SvaraRadera
  12. Heja Julia!!! Du är helt otroligt duktig som får utstå med så mycket!! Hoppas det blir bra i lungan nu så ni snart får komma uppöver:) kram från Sjögatan

    SvaraRadera
  13. Pernilla05 maj, 2012

    Här kommer en hälsning till Julia från Evelina . Krya på dig kraaammm :) !

    SvaraRadera
  14. Hej,
    vi tänker på er varje dag och imponeras av Julias styrka. Vilken tuff tjej! Vi är så tacksamma för att du, Maria, orkar skriva. Det betyder mycket att kunna följa er. Vi håller alla våra tummar för att det vänder snart och ni får komma hem.
    Varmaste kramar från Mathias, Anna och Karl.

    SvaraRadera
  15. Hej mormors älskling.Julia du är så duktig och jag saknar dig jättemycket och Kenneth och Pixi också.Ska bli skönt och få hem er till Karlstad och sen till Sunne.Då åker vi till stallet och pysslar om hästarna.Hoppas behandlingen går bra och du inte mår så illa sen.Du är så stark Julia och det va så härligt att vara med er alla förra helgen.Hoppas du får en bra natt och många många goa kramar till dig .Älskar dig Julia så oerhört mycket av hela mitt hjärta.

    SvaraRadera
  16. hej lilla gullungen jag följer dig varje dag har dig i mina tankar jennifer hälsar också till dig hon hoppas att du snart kommer hem å kan följa med henne till boy, hon ska till stockholm i slutet av veckan som kommer för en uttagning till något som ska bli av i sommar i skåne tror jag det var ,de ska även bli filmade så det är lite pirrigt,hon behöver att få lite ordning på sin häst som vill göra lite som han vill,men de behöver nog lära sig lite båda två tror jag,så det blir spännande,ha det nu jätte bra kram på dig,jennifers mormor bättan,hälsa mor å far

    SvaraRadera
  17. Hej Julia!
    Hoppas att du inte blev sjösjuk som de sa att du kunde bli.
    Hoppas att du kommer hem snart.
    Igår var det marten och jag gick med mormor eftersom du inte va hemma.Det var regnigt och iskallt.
    Idag har jag varit i stallet och pysslat om scilla.
    alla längtar efter dig specielt jag.
    Många kramar från Ebba

    SvaraRadera
  18. Hej Julia. Vi håller tummarna för dig och hoppas du får komma hem snart. Jag och Eric ska rida på stall sylva imorgon. Kämpa på nu Julia. Många kramar ifrån Emelie och Eric. William och Elias hälsar till dig oxå.

    SvaraRadera
  19. Heja heja Julia! Vi tänker såå mycket på dig. Vi håller hårt i alla tummar här i Karlstad. Hälsa så gott till mamma, pappa o Viktor. Kramar från Perra, Mia o Leah

    SvaraRadera
  20. Hej Julia! Hoppas att du mår bättre och bättre för varje dag och att ni snart får komma hem... Jag tror att Wilton saknar dig och Viktor och jag kan slå vad om att han kommer försöka dra med dig till lekparken det första han gör när han ser dig :) Vi tänker på dig allihopa och hoppas att det går fort tills du är hemma igen. Hälsa familjen så gott! Många kramar från oss på floragatan.

    SvaraRadera
  21. Hej Julia ! Vi tänker på dig och hoppas av hela våra hjärtan att du snart blir frisk och slipper allt de gör med dig , du är otroligt DUKTIG , fryksdalingar är ett tappert folk , hälsa mamma att hon är också duktig som orkar skriva varje dag .hoppas ni får sova gott i natt . KRAM hela familjen / Inger Krister Ulrika Andreas

    SvaraRadera
  22. Hej Julia
    Har precis läst senaste inlägget.... Tycker att du är duktig Julia å vi hoppas att du snart får komma hem. Vi följer mammas blog varje dag och vi tänker på dig.
    //
    Blomqvists

    SvaraRadera
  23. Hej på er! Vi har funnit er blogg genom syster Jennie (Nola Dal'n). Har följt eran blogg ett tag, eran situation berör, ni är helt fantastiska & sällan har jag skådat sånt teamwork! :) All cred till er! Våran son Filip insjuknade i leukemi mars-09, hela livet blir som sagt uppochnervänt!! Vet hur det är att leva på ett sjukhus, men konstigt nog, så finner man sej i den livsstilen tillslut! Vi människor klarar allt mycke'! :) Filips behandlingstid var 2,5 år, så han blev färdigbehandlad i sep-11. Vi har frågat oss många gånger hur ens detta jä*la cancermonster vågade flytta in i vår familj, utan att knacka på & be om lov först! =( Vi är på CSK & tar blodprover var 4:e vecka nu, det känns tryggt & bra! :)Alla behandlingar ser ju inte likadana ut, vi kommer & kolla prover på Filip tills han är 18 år, men det är nog unikt just för leukemin. Vill med detta inlägg dela din börda (om än en aning) <3 vi är många familjer som plötsligt drabbas av det förjävligaste man kan tänka sej, att se ens barn bli så sjukt & "bortryckt" från vardagen, det är GRYMT! =( Jag citerar orden jag fick till mej från en pappa på CSK, när Filip hade varit sjuk i 10 veckor, (han hade själv en cancersjuk kille som låg ett halvår före Filip i behandlingen) Lovar, Sandra, det vänder snart, så ni får komma hem på permis, om än bara för några nätter... Och så blev det! :) Lovar er, håll ut, det vänder!! <3 När ni känner er redo & vill, så är vi ett gäng som träffas i Kstad på lekterapin, vi fikar, delar erfarenheter & bara är. Hör gärna av er om ni vill prata , eller så! Syster Jennie har mitt nr! Hälsa till Julia att hon är Sunnes starkaste & tuffaste tjej, så det så!! :) Många Varma Kramar / Sandra, Patrik, Nadja, Sofie, Filip & Jasmine

    SvaraRadera
  24. hej krypa på dej hoppas du blir bra snart

    SvaraRadera
  25. Hej Julia!! Hoppas behandlingen går bra & att du slipper må så illa. Jag har läst på blogen att du tycker om hästar. Jag tycker de är fina men... jag är jätterädd för dem. Går det att träna bort det tror du? Jag skulle vilja det, för en av min bästa vänner har hästar & om jag inte var så rädd så skulle jag kunna hjälpa henne nu när hon ska få en bebis. Kämpa på jag hejar på dej & hälsa din tappra familj! Kram Ann-Sofi

    SvaraRadera
  26. Du är en fantastisk kämpe Julia. Nu hoppas vi av hela vårt hjärta att du snart är i Karlstad och sen hem till Sunne. Du skall veta att vi tänker på dig jättemycket. Massor av styrkramar från Emma, Karin o Gerth.

    SvaraRadera