tisdag 8 maj 2012

Kl 12,30

Igår hade vi en ganska bra eftermiddag jag och Julia.
Peter och Victor slöt upp framåt 6 tiden, så vi hade några timmar tillsammans allihop på Julias rum på kvällen. Hon var vaken ganska mycket hela eftermiddagen, och så fort hon nickade till så väckte vi henne. Jag förstår om hon var trött, men för allas bästa så ville vi att hon skulle vara vaken. Komma in i rätt dygnsrytm igen.

Planen var att gå bort till Donald huset en stund på em, men ett utbrott av vattkoppor hos "någon" på sjukhuset gjorde att det blev lite panik på alla avdelningar. Alla barn blev isolerade på sina rum i 24 tim, och de som inte haft vattkoppor fick någon typ av vaccin. Alltså kom vi oss inte ut något, utan fick promenera runt på rummet och motionera istället. Vi läste också lite häst tidningar och såg på en film.

Eftersom hon inte fick lämna rummet kom röntgen upp med en rullande röntgen apparat och tog bilder på lungorna.
Och det är här som min stora ilska börjar!
Bilderna som tas med den här lilla apparaten blir inte alls lika bra som när man gör en riktig stor röntgen. Och därefter blev också utlåtandet av dem. "Läget oförändrat"...VADÅ! Och framför allt, sen när? Det var det luddigaste svaret jag någonsin hört!!! Inget om hur mycket vätska det är kvar, eller hur det i övrigt ser ut. Läkaren på vår avdelning lovade att kontakta röntgen läkaren som är den som gör utlåtandet för att få mer information. Men sen hörde vi inget mer, och vår läkare glömde väl också bort oss, för hon gick också hem.
Framåt kvällen kom en narkos sköterska ner för att spola igenom dränage slangen för att se om det var stopp eftersom det inte kommit en enda droppe på över två dygn. Hon konstaterade att det inte var stopp i slangen, det gick både att spruta in & ut koksalt. Hon  gav oss rådet att stå på oss så vi får ett ordentligt svar idag under dagen.

Sen kom kvällen och Julia var trött. Gick och la sig vid 21,30 och sov till midnatt. Då kommer de in med hennes illamående medicin som vi vet funkar (som hon får 3 ggr/dag), och av den blir hon trött, jättetrött och brukar sova gott i 3-4 timmar.
MEN- samtidigt har läkaren ordinerat dropp- OCH vätskedrivade!!! Detta gjorde att hon fick gå på toa jätteofta och hon sov inget fram till kl3. Vid den tiden hade illamående medicinen slutat verka, så hon började istället kräkas fram till kl 6.
När jag fick höra det här av Peter imorse så grät jag.
Jag är så lesen för Julias skull, att läkarna inte har bättre vett än så här! Julia har nu knappt sovit på 4 nätter och är helt färdig.
Tänk er själva magsjuka delux i 4 dygn utan sömn.
På ronden idag så ursäktade läkarna sig och har nu lagt om medicinerna så hon inte får vätskedrivande mer på natten.
Peter har gjort en lista med frågor som vi ska ta upp med läkarna idag, och en av frågorna är "Varför måste vi överhuvudet taget ställa dessa frågor". Vi må vara på Sveriges bästa sjukhus för cancer vård, men de är absolut inte fläck fria, och det är synd att man som förälder ska behöva ifrågasätta och fundera över om den vården ens barn får är korrekt. Jag har inga synpunkter på den behandling Julia får , för den vet jag egentligen ingenting om. Men den övriga vården med mediciner osv, den ifrågasätter jag från och med nu! Jag skiter i om de tycker att jag är jobbig!

Nu har vi precis varit ner på vanliga röntgen och idag tog de massor av bilder. Det lönar sig att tjata!
Nu väntar vi med spänning på svaret på dem, och som vanligt så hoppas vi att det är "torra" fina bilder, för nu vill vi härifrån!
Hem till CSK i Karlstad, och sen till Sunne. Hämta krafter till nästa behandling.

Victor har för övrigt fått ögon inflammation inatt, vaknade med igenklistrade ögon som var alldeles rödsprängda...Läkarna här kollade på honom när de gick ronden och skrev ut ögon penicillin. Han får vara hos oss på avdelningen om han är försiktig och spritar händerna ofta.

Julia ligger nu och sover i sin säng, och idag ska jag inte vara jobbig och väcka henne stup i kvarten. Nu ska hon få sova ända tills i em. Då ska vi rulla bort till Donald huset och sitta ute i solen ett tag.



7 kommentarer:

  1. Hej ! Förstår till fullo om ni blir ledsna/arga/frustrerade. Stackars Julia som måste vara jättetrött nu. Stå på er, (annars är det nån annan som gör det !!), kan ju inte vara meningen att hon ska behöva ha vätskedrivande på natten när hon behöver sin sömn så väl. Hoppas nu att röntgenbilderna bara visar bra saker så ni kan närma er hemmet snarast. K-d kommer ju att vara nästgårds om man jämför med Gbg. Massor av styrkekramar till er alla fyra, men mest förstås till vår hjälte Julia. Hasse och Lena.

    SvaraRadera
  2. Stackars er och framförallt Julia! Hur mycket ska ni behöva stå ut med ? Hoppas nu att läkarna svarar på era frågor och att röntgenbilderna är som ni hoppas och att allt vänder så ni får komma hem snart !!! Kramar till er alla !!!

    SvaraRadera
  3. Men herre Gud stackars Julia ,hon måste va helt slut.Bra att ni står på er,blir så ledsen när jag läser detta att dom är så nonschiga.Ge Julia många många kramar när hon vaknar och Viktor ocjså.Längtar efter er så,hoppas nu att ni kommer till Karlstad denna veckan vore helt underbart för er att vara nära hemma plan,eran trädgård är så ljuvlig och växthuset också.Hoppas nu att bilderna visar att lungan är torr.Skönt för Julia att komma till erat hus i em några timmar.Hon är fantastisk den tjejen mormors hjäte.massor med kramar till er alla

    SvaraRadera
  4. Så jobbigt att behöva ifrågasätta... men så bra att ni orkar göra det. Jag kan inte föreställa mig hur mycket annat som säkert snurrar i sinnet hos er alla, och längtan att komma hem... Styrkekramar till er alla!

    SvaraRadera
  5. Kusin Stina08 maj, 2012

    Jag blir så upprörd när jag läser detta! Ni ska inte behöva vara på er vakt och kontrollera, utan kunna lita på att de har full koll. Och Julia ska inte behöva utstå mer än nödvändigt. Stå på er och kräv skärpning! Hoppas nu att Julia får bättre nätter framöver och att en kämpig natt följs av medgång. Kramar Stina

    SvaraRadera
  6. Hoppas nu Julia att det känns bättre samt att Victors ögon också är bättre.
    Vi tänker på er.
    Kramar från Dejefors
    Ulla

    SvaraRadera
  7. Hej Julia!!!
    Va tråkigt med illamåendet men bra att det gått lite över iallafall. I fredas i skolan hade vi no prov, jag hade 31 av 39 möjliga:) det tyckte jag var bra:) Idag har jag varit i stallet hos millan:) Hon saknar också DIG. På lördag ska jag vara med på en dressyrtavling ( det är en tävling där man tävlar mot sig själv). på torsdag är det en träning inför lördagen:) hoppas du snart kommer till kd så jag kan komma och hälsa på dig!!!! Kramar Magda och Millan<3 och Sören!

    SvaraRadera