måndag 4 juni 2012

Kl 19,00

Hej på er igen.

Det här börjar bli en varannan- dags blogg:) Har varit hemma i Sunne ett dygn, och då sitter jag sällan stilla... Jag röjer oftast runt som en tok hemma, bara för att det är så skönt att ha något i händerna, något att göra. Som jag sagt förut. Man tänker mindre då. Den här gången har jag och symaskinen jobbat hårt tillsammans och fixat nya gardiner till vardags rummet. Och imorse tog jag med Pixi på en tur till sjön Björken. Hade sån tur att jag träffade Mr Ornitolog i fågeltornet och han visade mig Sveriges största fågel, kungsörnen, som just nu häckar i området i sin fina kikare.








Nya pärlan!



Om vi backar tillbaks lite tills igår så kan jag säga att Julia hade den bästa natten på länge. Det var helt ljuvligt att få vakna brevid henne och känna att hon haft en bra natt! Det var hon så värd!
Sen jagade på henne lite med mediciner, morgonrutiner och frukost så vi kom iväg hemåt Sunne redan vid 9,30.
Sen hade vi en skön dag hemma med lite besök av goda vänner, mamma & Kenneth  och Clara, Julias kompis kom också förbi en stund.
Julia säger inte så mycket, men jag ser att hon njuter av att sitta och lyssna när vi andra pratar, fikar elller äter. Lite mys i soffan hann vi också med innan Peter körde tillbaks till Karlstad framåt kvällen.
Det blir så tomt när de åker iväg...det är tur att vi har Victor som sällskap hemma, annars skulle det bli väldigt ensamt och eländigt!





Idag har hon haft skola, bakat på lekterapin och fått massage. Och efter massagen somnade hon som en stock och sov i tre timmar.
Malin och Leo har varit här på en fika och smakat det som Julia bakade idag...snickerskakor:)

Imorgon åker Malin och Leo på semester till Turkiet en vecka, så nu får vi klara oss utan deras sällskap. Men om det blir fint väder så har Malin lovat att vi får åka till deras trädgård och hälsa på ändå. Det var snällt!
Nu ska vi gå ut och gå en stund med rullstolen så Julia får lite frisk luft.
I morgon blir det ännu en dag i Karlstad på lekterapin med pyssel, och kanske lite skola, och sen har personalen här ordnat så att Julia får sin "lilla" behandling här som ska ske 8 dagar efter den "stora", så vi slipper alltså att åka till GBG imorgon. Jippie. Ingen är gladare än oss!

Om jag inte sagt det förut så trivs vi väldigt bra här i Karlstad. Det känns att all personal gör sitt bästa för att Julia ska ha det så bra som möjligt, och hon känner sig väldigt trygg här.
Här är vi inte "ett cancer fall i mängden" som det så lätt blir på avdelningen i GBG, utan här känner vi oss nästan lite speciella...lite extra ompysslade.
Vi börjar känna igen alla sköterskor och har fått oss några personliga favoriter. Några stannar tex lite extra och pratar efter att de gett medicin, vilket gör att det känns som om de är intresserade av personen Julia, inte bara patienten Julia. Några frågar om hon vill ha något kallt att dricka och hämtar det åt henne. En del svarar snabbt på våra frågor, pysslar och donar så att det ska vara bra i största allmänhet. Och så har vi lekterapins Elisabeth som Julia tycker så mycket om! Hon sätter guldkanten på Julias tid här!
Nu vill jag inte säga att Göteborg är dåligt på något sätt, men det är en speciell stämning på avdelningen där som är svår att ta på...den bara finns där. Och eftersom Julia gått igenom så mycket jobbigt där, så blir det jobbigt att bara vara i den miljön. Tur att det finns några gulliga sköterskor där också som Julia gillar!

Nej, nu ska jag sluta babbla om allt och inget och pallra mig i säng. Klockan har precis blivit 22 och det här inlägget tog visst en hel kväll att skriva. Små stunder här & där när Julia håller på med annat. Nu har hon precis duschat klart och vill ha sin pyamas, sen blir det sova.

Tack för ALLA kommentarer ni skickar! Det är riktigt spännande att se vilka som skrivit när man öppnar datorn första gången på dagen. Vissa av er har skrivit nästan varje dag sen vi hamnade på sjukhus och jag började blogga om allt som händer. Ni är ihärdiga mina vänner. Tack för att Ni finns!

Kram på er!

6 kommentarer:

  1. Familjen Blomquist04 juni, 2012

    Hej familjen! Har inte skrivit till er på länge men vi tänker på er varje dag. Fortsätt kämpa ni är fantastiska. Stor kram till er alla och störst till Julia. God natt från oss!

    SvaraRadera
  2. Hej på Er! Hoppas morrondagen blir bra och att kommande behandlingar går bra och att Julia blir starkare och starkare. Vi tänker på er mycket och hoppas på att ni snart får andas Sunneluft längre stunder. Kör på Julia!! Vi håller alla tummar vi kan för att du ska bli frisk, KRAM från Ida med familj

    SvaraRadera
  3. You are always on my mind.Vad kul du va till Björken och såg örn,det är havsörn har dom sagt till oss.Unikt att dom häckar här vid Björken.Fantastiskt att Julia bakat idag och varit så pigg hon är så duktig och min hjälte.Många kramar till er.

    SvaraRadera
  4. http://www.youtube.com/watch?v=162gYmyiGrU

    väldigt bra film!

    SvaraRadera
  5. Kan förstå att det behövs aktiviteter för att skingra tankarna ibland. Ni är så tappra, hela familjen. Julia gör det största fysiska jobbet någon blir utsatt för. Att reparera sig själv med hjälp av medicinerna. Och alla har ni det mentala jobbet att göra. Skickar tankekraft till er och hoppas att det inte är länge kvar tills reparationerna är klara. Allt har sin tid...

    SvaraRadera
  6. Ja, jag säger som alla andra, ni är allesammans fantastiska,
    ja Julia du är den STÖRSTA HJÄLTEN, hoppas nu att ni snart får
    åka hem till Sunne igen. Bilen ser verkligen fin ut Maria.
    MÅNGA KRAMAR till ER från
    Ulla och Sven

    SvaraRadera