tisdag 19 juni 2012

Kl 12,50

Tack Åsa för den fina dikten till Julia. Jag kopierar den så alla får läsa.

Ett läkande ljus
- av Siv Andersson

Jag önskar jag hade
en sådan förmåga
att tända en hälsans
läkande låga.

Då skulle den särskilt
för dig få brinna
- få allt det onda
att helt försvinna.

Den skulle se till
att kurvan vänder
och att du får omsorg
av goda händer.

Dag och natt
hos dig den skulle vaka
och ge dig all kraft
att få hälsan tillbaka.


Nu ska jag skriva om jobbiga saker, så alla Julias kompisar som läser kan hämta mamma och pappa eller någon annan vuxen som sitter med vid datorn.










Ni som läser bloggen har troligtvis följt oss på hela den här jobbiga resan. Jag har funderat några dagar på hur man ska formulera sig när det blir riktigt jobbigt, men har kommit fram till att det är lika bra att skriva som det är. Jag gör som vanligt. Jag tänker inte utan låter orden bara komma när jag skriver.

Julias behandlingar har ju inte haft önskad effekt. De har haft en liten effekt, men inte varit kraftfulla nog att ta kål på det som finns i hennes kropp. Hon blir trättare och tröttare för varje dag och det finns inte så mycket kämparglöd kvar hos varken henne eller oss. Men vi ger oss inte, och inte Julia heller. Hon säger att hon vill bli frisk, men det är jobbigt att behöva kämpa så. Hon inser också att detta kommer att ta lång tid att få bort innan hon är frisk, och det tycker hon också är jobbigt.

Sista röntgen visade att tumören krymt ihop, men att det finns körtlar i magen som växt till sig lite. Hon har också några andra synliga kännbara körtlar som istället krymt/skrumpnat ihop så de är nästan borta.
Både bra och dåligt alltså.

Vi har under veckan fått förklarat för oss av läkarna att detta kanske inte kommer att gå bra. Något vi också inser, men återigen, vi vägrar ge upp! Så länge det finns liv finns det hopp!

När vi så igår hade ett samtal med en läkare som var det mest osympatiska jag mött i hela mitt liv, så blev jag bara så jävla förbannad!
Han talade om för oss att Julia inte får någon mer behandling eftersom hon blivit så mycket sämre under senaste veckan. Helt grundat på hans egna observationer, och vi är inte överens! Visst har hon tappat kraft, men de besvär hon har nu har funnits en längre tid. Inga alarmerande försämringar som vi som föräldrar ser.
Hans uppfattning är att Julia har 1-2 veckor kvar, och vi som föräldrar borde vara med på att göra det så lätt som möjligt för henne att bara få somna in. Att vi ska vara med och acceptera...Tex är näringsdroppet är borttaget....
Men här vaknar tigermamman i mig upp. Vad har vi att förlora på att ge henne den här behandlingen.??? Ingenting!!! En del saker har ju börjat gå åt rätt håll i hennes kropp. Skulle hon då inte få chansen att få den här behandlingen så kanske resten också rättar till sig? Även om behandlingen kommer att tära på henne ännu mer så vet jag att hon är så jäkla seg. Hon ger sig inte i första taget, och inte vi heller. Vi kommer kämpa tills det inte går mer. Vi ger oss inte!

Nu har vi bett att få slippa den här osympatiske läkaren som vi pratade med igår, och det verkade de lyssna på, för idag kom en annan läkare och pratade med oss.
Vi förklarade hur vi ser på situationen, och hon lovade ta ett nytt snack med Göteborg och se vad som finns att göra.
Lyssnar de inte på oss nu får vi söka nya vägar.

Jag kan inte bara ge upp och sitta och titta på. Jag måste slåss med näbbar och klor för att allt som går att göra verkligen görs.
Läkarna har haft fel förut, när de sa att Julia var frisk, och de kan ha fel igen. Det här kan gå bra!
Den här  behandlingen är vårt sista halmstrå, och jag skulle aldrig förlåta mig själv om vi inte tar chansen. Som sagt så har vi inget att förlora på att genomföra den.

Så, nu har jag skrivit av mig massor av saker som jag gått och tryckt på de senaste dagarna...
Som ni kan förstå så har vi det jättejobbigt och det är många tårar som faller här i Karlstad varje dag. Vi kastas mellan att ena stunden känna att det här kommer att gå bra, till att nästa stund ha samtal med läkare som säger tvärtemot.
Samtal som man aldrig ska behöva ha som förälder.
Jag sänder en tacksamhets tanke till syrran som stöttar, lagar mat och tvättar våra kläder och ser till att Victor har det bra på dagarna.

Jag hoppas ingen tar illa upp av mina ord, men jag vill att ni ska veta hur det är med oss.


63 kommentarer:

  1. Det gör så himla ont i hjärtat när jag läser detta <3 tårarna fullkomligt öser ner, och man vet inte vad man ska skriva.......kämparglöd har ni, det vet vi, så kämpa vidare, detta måste gå!!!!!! Många varma kramar från oss på Nola Daln <3 <3 <3

    SvaraRadera
  2. Sluta inte kämpa för Julia, ni måste klara det här. Gråter med er <3

    SvaraRadera
  3. Maria, Maria, Maria... finner inga ord. Det gör mig ont att höra och det måste dubblas i enorma mängder för att komma i närheten av hur ont det måste göra i er familj. Finns det något jag kan göra för er, låt mig veta. Styrkekramar i massor!!!

    SvaraRadera
  4. Finner inga ord Maria, tårarna sprutar och hjärtat brister. Önskar att det fanns nåt vi kunde göra men tänker tända ljus och be för Julia med all kraft jag har ikväll. Sänder er alla styrkekramar jag har!
    Kram Nina

    SvaraRadera
  5. Maria, kämpa! Och ni är inte ensamma i detta helvete och ofattbara som sker. Som du skriver, så länge det finns liv finns det hopp! Klart att Julia ska få en behandling till, det finns inget annat alternativ. Fantastiska fina Julia! Ni är en sån fin familj Maria, inget kan ändra på det.
    Varma kramar och all kärlek till er

    SvaraRadera
  6. Nej nej nej! är det första som kommer över mig. Förstår inte hur du lyckas skriva Maria, vet inte själv vad man ska skriva eftersom orden inte räcker till.Blir så ledsen när jag läser detta och tårarna sprutar. Kämpa med näbbar och klor, håll ut och kämpa Julia, vi tänker på er hela tiden. Här kommer mera styrkekramar från oss i Backa.

    SvaraRadera
  7. Tårarna trillar och jag gråter med er <3

    Massor av stärkande kärlek till er!

    Åsa

    SvaraRadera
  8. Nej!! Hoppet är det sista som överger. Ni får inte sluta kämpa!!!. Ni går igenom en förälders och syskons värsta mardröm och har all rätt i världen till att tjata, gnata och söka efter all vård som går att få.
    vi är så imponerade av all er styrka så låt den inte rinna bort. Önskar man kunde hjälpa er på något sätt. Men vet inte hur... Sänder alla styrketankar som går och hoppas ni känner av dem./ Linda

    SvaraRadera
  9. Maria jag säger precis som Helena Österberg säger, Julia måste
    få alla behandlingar som kan hjälpa henne. Ni är den tappraste
    familj som finns och Maria du är så duktig som låter oss vara
    med er om det bara är i våra tankar och böner men där är ni
    alltid.
    KRAMA JULIA och KRAMAR till ER ALLA.
    Ulla och Sven

    SvaraRadera
  10. Hej Maria!

    Jag gråter för Julia och er! Du gör så rätt som inte ger upp - fortsätt kämpa Maria. Skickar en stor kram till er alla!

    Karin

    SvaraRadera
  11. Känner med er i denna svåra tid.Tänker på er ofta.Kram, det ni gör är fint o modigt på alla sätt.Hälsningar fam.Keck

    SvaraRadera
  12. NEJ!!! Absolut inte! Det får bara inte vara så.. Fortsätt kämpa Julia och fortsätt ställ krav och ge er aldrig..Sänder all styrka vi bara kan från oss till er, kram från Ida m familj

    SvaraRadera
  13. KÄMPA på Bamse kramar. Krokodiltårar i massor. klart att som föräler måste man kämpa så länge man orkar å lite till.Monika å Gunde

    SvaraRadera
  14. Åh, vad det gör ont att läsa om vad din sjukdom gör med dig Julia! Jag lider med dig och din familj. Men ge inte upp! Det finns många bevis på att det kan vända även när det ser hopplöst ut. Kämpa för livet!!! Många styrkekramar från Lisa N

    SvaraRadera
  15. Wilton m fam19 juni, 2012

    Ni finns alltid i våra tankar...

    SvaraRadera
  16. Neej, det är bra att ni inte ger upp!! Det är inte säkert att läkare alltid har rätt! Bra att ni är envisa, för Julia MÅSTE klara det här!! Har precis kommit hem efter att ha köpt en present till Julia, som hon skulle få på midsommarafton. Men eftersom jag nog inte träffar henne då, så får hon den efter midsommar istället. Brukar ha svårt att gråta men nu gråter jag........
    Många, många, mjuka och varma kramar till Julia och till resten av familjen från Birgitta

    SvaraRadera
  17. Har läst din blogg enda sen jag fick reda på att Julia hade fått cancer. Kunde inte sluta tänka på Julia när jag fick reda på det, tänkte på henne i flera dagar och den kändes så konstigt, även om jag inte känner Julia. Har pratat lite med henne på msn och så, men det är allt. Men det kändes så konstigt ändå. Har verkligen hoppats på att Julia ska bli frisk, det kanske låter lite töntigt jag vet inte, men jag har tom bett till gud att hon ska bli frisk för hon är inte värd den här skiten. Men det är inte slut än, det finns hopp! Massa kramar till er, krama Julia från mig också. Håller tummarna! /Emilia (gick i samma klass som Victor på Skäggeberg förresten) ♥

    SvaraRadera
  18. Ni finns alltid i våra tankar <3 Fortsätt kämpa!! Om det nu finns en GUD så hoppas jag att han hör alla som ber för Julia...
    Många varma kramar till er från oss!!

    fam.Heidkamp/Ljunggren

    SvaraRadera
  19. Saknar ord i det som ni behöver gå igenom,fortsätt kämpa familjen.vi skickar mängder med styrkekramar.
    Familjen Jäfverström

    SvaraRadera
  20. Vi tänker på dig julia, och hoppas verkligen att allt ska gå bra med dig,sluta aldrig kämpa!!

    kramar clara och johanna i 6an på skäggeberg!<3

    SvaraRadera
  21. Man blir så ledsen för eran skull när man läser allt du skriver, vi känner varandra inte särskilt väl, men jag har egna barn i liknande ålder som Julia, och jag lider så frutansvärt med er, men det verkar vara en riktigt tuff tjej ni har,så kämpa på nu Julia o ni också, så ska vi ALLA hålla våra tummar för att det ska vända en dag så ni slipper det här eländet.Ni är så tappra allihopa. Kämpa nu vidare, vi är många, många som tänker på er hela tiden.Hälsningar från Anki.L m. fam

    SvaraRadera
  22. Finner inga ord Mia.
    Men som du skrev, dom har haft fel förut. Alla vet ju vilken kämpe Julia år också!!!
    Har bett och kommer fortsätta be till allt och alla där uppe att dom ställer allt till rätta. Att hon blir fullt frisk!!!! Ni finns alltid i mina tankar, alltid!!'
    Kram till er alla.

    SvaraRadera
  23. Markören står och blinkar och jag finner inga ord... Jag som så många andra önskar att det fanns något vi kunde göra så att Julia och ni slapp allt detta och att Julia fick bli frisk! Tårarna rinner för er skull och vi sänder all vår lycka och kraft till er!!! Ge inte upp! Stora stora kramar till er Julia, Victor, Maria och Peter från Jennie Ek med familj

    SvaraRadera
  24. Jag känner inte Julia så bra, men jag blir så hemskt ledsen så tårarna rinner när jag ser det här. Förstår inte varför värden ska vara så orättvis för, att Julia och ni ska behöva lida, ni har ju inte gjort något, ni har inte gjort ett enda dugg för att förtjäna det här.
    Jag själv är fruktansvärt ledsen men jag kan inte ens tänka mig hur det är för er.
    Jag hoppas på det bästa och jag håller tummarna.
    Kram från Wilma (som gick i Victors klass på Skgb.)

    SvaraRadera
  25. Men herre Gud!! Klart att dom är tvungna ge henne behandling. Hon kommer att bli frisk det finns inget annat!! Ni är i våra tankar hela tiden <3 Massa styrke kramar till er <3 Gardsten

    SvaraRadera
  26. Vi känner inte varann, trillade in på din blogg för ett tag sen eftersom jag är uppvuxen i Sunne, men jag vill bara skriva att jag är så himla ledsen över att ett barn ska behöva genomlida detta! Julia verkar vara en så himla gullig tjej och, trots att jag inte känner er, sitter jag här o gråter när jag läser detta. Hon måste få en behandling som fungerar nu! Jag håller tummarna och önskar för allt i världen att hon får bli frisk!!!

    SvaraRadera
  27. vet inte riktigt va man ska säga, det är så ofattbart, så overkligt allt sammans :( men precis som du skrev så länge det finns liv finns det hopp, å på hoppet kan man leva länge, läkare har haft fel förut å det tror vi dom har nu oxå. Ni är den starkaste famlij ja vet. Jag är inte särskiljt kyrklig av mig så men va på hög mässan i söndags av en personlig anledning å passade på att be en lite bön för er å julia om tillfrisknande. Styrke kramar till er alla, sluta aldrig kämpa <3 Camilla ( josefins mamma)

    SvaraRadera
  28. Ord räcker inte till för att lindra, kramarna når inte fram till er, tankarna kan ni inte höra....
    Ni finns i våra tankar hela tiden. Du är så oerhört stark Maria. -Använd krafterna som finns kvar och kräv Julias behandling av sjukvården! Inte ens en förälders/syskons värsta mardröm kan jämföras med vad ni tvingas gå igenom. Kämpa Julia! Kämpa familjen!
    All styrka till er...

    SvaraRadera
  29. Som mamma skriker varenda cell i min kropp FORTSÄTT KÄMPA! Håller tummarna för att din otroligt goa dotter besegrar detta onda! Många kramar till er alla från Veronica Haglund m familj

    SvaraRadera
  30. Å, lider verkligen med Er! Har följt er en tid och har er i mitt hjärta hela tiden. Fortsätt kämpa!! Lilla söta unge, klart att hon ska bli frisk, finns ju inget annat! Hoppas mina stykekramar till er känns för jag tänker på er hela tiden. Kramar i massor!! //Annalena

    SvaraRadera
  31. Jag känner er inte personligen & halkade in på din blogg via en bekants Facebook. Jag har följt er ett tag och tänker ofta på er och stackars lilla Julia ... Jag är själv mamma till två döttrar och kan inte låta bli att gripas av er tragedi... Jag önskar jag kunde ge er energi, ork och lugn att kämpa vidare och se till att Julia får den behandling hon behöver! <3

    SvaraRadera
  32. Vi kommer fortsätta hålla fast vid vår tanke det finns inget annat det måste bara gå bra. Tårar strömmar! Gustaf hälsar till Viktor o vi alla andra sänder er all styrka i världen för att bekämpa den dumma sjukdomen.
    Varmaste kramizar från klövervägen

    SvaraRadera
  33. Fortsätt att kämpa och ifrågasätt. Julia ska upp i sadeln igen, så är det bara.

    Vi tänker på er.
    Många kramar
    Mathias & Anna + Karl

    SvaraRadera
  34. Vi har tänt ett ljus, hoppets ljus.
    Allt är så fruktansvärt, så hemskt, så orättvis, SÅ FÖRJÄVLIGT. Finns liksom inget mer att säga mer än att vi tänker på er.
    Kram kram kram kram till er alla.
    /Cathrine & Stefan, Emil & Johanna

    SvaraRadera
  35. Jag finner inga ord men vill bara skicka en megastor styrkekram till er hela familjen. jag lider så med er å självklart ska Julia ha all behandling som det bara finns det minsta lilla pyttelilla chans till att ge resultat. Stor kram från familjen Wennergren

    SvaraRadera
  36. Jag och min dotter Clara har följt din blogg nu under Julias sjukdomstid och jag är tacksam för att få ha kunnat ta del av dina texter, det har varit lättare att svara på barnens tankar och funderingar då. Alla som läste ditt inlägg idag kunde nog inte hålla emot tårarna. När Clara och jag har pratat om Julia och hennes sjukdom har vi hela tiden pratat om att hon kommer att bli frisk och det är vad vi fortfarande hoppas och tror på, hoppet är det sista som överger en! Är egentligen inte alls troende men idag ber jag till högre makter att Julia ska få bli frisk. Fortsätt att kämpa vidare! Madeleine Ekblom

    SvaraRadera
  37. Finner inga ord Maria. Känner en så stor sorg för er skull. Det är självklart att ni ska kämpa vidare och ifrågasätta allt som görs och inte görs. Julia verkar vara en riktig kämpe och som du säger, så länge det finns liv så finns det hopp. Ni finns i våra tankar och vi hoppas och önskar att hon ska bli frisk igen. Skickar många styrkekramar till er. <3

    SvaraRadera
  38. Det finns inga ord som kan beskriva hur ledsna vi är för er och Julias skull. Vi skickar stora kramar och styrka. Finns det något vi kan göra för er? Tveka inte att säga till i så fall. Många kramar från Johanna, Mattias, och Maya!!

    SvaraRadera
  39. Det är så fruktansvärt det som händer men givetvis kan man inte ge upp när det gäller det viktigaste man har!! Känns ofattbart att man överhuvudtaget överväger att inte kämpa för livet!! Våra tankar är hos Er och med all den vilja och kämpaglöd som finns måste det bara bli bra tillslut!! Många kramar Fam Neubauer

    SvaraRadera
  40. Halkade också in på din FB sida via en bekant och har även jobbat en kort period på posten. Följer din blogg varje dag. Det finns inga ord! Barn och föräldrar ska inte behöva genomlida detta! Det är overkligt och fruktansvärt! Hoppas Julia kan få behandling och att ni kämpar vidare! Massor av styrkekramar!!!
    Veronica Klingvall m familj

    SvaraRadera
  41. Man har svårt att finna ord ,men det klart att ni ska ha rätt till all tänkbar vård och det är ni som känner Julia mest och vet vad som är det bästa för henne!
    Ni är en fantastisk familj och man vill skicka många ,många styrkekramar till er alla.
    Även kram till Malin som finns där som stort stöd för er.
    Lena och Hasse

    SvaraRadera
  42. Hej Maria!
    Vad du är stark! som kanoch orkar formulera dig. Och Julia lilla gumman, som hon kämpar!!!Och självklart Peter och Viktor på sina håll. Fy f-n, hur ni har det nu. Men Ni måste kämpa vidare, det är bara det som gäller. Finns det liv, finns det hopp! Man får inte glömma det. Vi tänker på Er. Kramar i massor Perra, Mia O Leah

    SvaraRadera
  43. Du gör helt rätt Maria och övriga familjen! Självklart ska Julia ha all rätt till all behandling hon kan få! Det är som en klump i hjärtat varje dag när jag läser det du skriver. Du och hela din familj är riktiga kämpar, ni är otroligt starka. Det du skriver berör och jag vill säga fortsätt stå på er och hälsa Julia att hon ska fortsätta kämpa!Lotta Gerdin m familj.

    SvaraRadera
  44. Åh Maria... Jag har läst ditt inlägg så många gånger idag.. Det är som att jag hoppas att jag missuppfattat och läst fel, men det står precis det hemska jag läste första gången lik förbannat! Men heja er och ge inte upp!! Låt tigern vara kvar du Maria. Många kramar och hållna tummar från oss på Sjögatan<3

    SvaraRadera
  45. Tårarna rinner på oss när vi tänker på er situation, det måste finnas någon rättvisa! Finns det så blir Julia frisk. Ni är en fantastisk familj och Julia är riktigt kämpe. Vi skickar mängder med kramar och massor med tankar och hopp om det ska vända. Eva, Jonas, Victoria och Philip

    SvaraRadera
  46. Massor med kramar till hela famijen, kämpa på och stå på er om behandling. /Vickan, Lennart,Clara,Alva och Molly <3

    SvaraRadera
  47. Styrka tröst hopp till er
    Vishet klarhet förstånd till personalen
    Övernaturligt helande hälsa kraft till julia
    Önskar jag er av hela mitt hjärta
    Från en medvandrerska i denna obegripliga värld

    SvaraRadera
  48. Fasen va arg jag blir,jag trodde i min enfald att efter att vår son och vår familj träffat världens otrevligaste läkare så kunde det inte finnas fler.jag trodde verkligen att dom var borta.man litar och lägger det mest värdefulla man har i deras händer när man är som skörats då är det deras förbannade(ursäkta) skyldighet att se till så att allt blir provat
    Styrketränar från
    Ulrika,jan och emil

    SvaraRadera
  49. Jag följer er blogg varje dag och lider verkligen tillsammans med er.Det finns ingen som ska behöva få genomgå nåt så fruktansvärt som när ens barn blir dåligt och får lida så mycket Jag onskar av hela mitt hjärta att detta ska gå vägen. Och jag hoppas att ni får styrka till att fortsätta kämpa! Jag tycker att lilla Julia är så tapper,och önskar henne allt gott och att inte heller hon förlorar hoppet att bli frisk!! Kämpa på! Kramar till er alla i familjen.

    SvaraRadera
  50. Tårarna rinner när jag läser detta, jag tänker på er hela tiden och önskar att alla tankar kunde hela. Fortsätt kämpa, det är ju som du skriver det händer bra saker också. Man måste hoppas på det bästa. Många styrkekramar / June

    SvaraRadera
  51. Följer din blogg och er kamp varje dag och igår höll mitt hjärta på att slitas i bitar o tårarna forsarde när jag läste ditt inlägg... Känslan när man inte vet om ens barn ska överleva är fruktansvärd!! Vår historia slutade lyckligt och jag hoppas och ber av hela mitt hjärta för att ni får känna samma glädje och lycka! Ni är fantastiska som orkar, ni har ju levt i detta så länge nu, så självklart måste man få känna att orken sinar emellanåt. Men låt tigern rasa lös inom dig Maria! Va den jobbiga ifågasättande o krävande mamman som vill göra allt för sitt barn, för d har du all rätt till. Självklart ska Julia som kämpar så tappert dag ut o dag in få all hjälp o behandling som finns att tillgå!! Man önskar det fanns nåt man kunde göra, men vi skickar styrka genom kramar o tanken o hoppas att det når fram. Linda, Johan, Kevin, Julia, Noel o Milton

    SvaraRadera
  52. <3
    /Cathrine

    SvaraRadera
  53. Jag finner inga ord Maria... Men fortsätt kämpa allt vad du kan för såklart ska Julia ha alla behandlingar som man kan tillgå!!!
    Skickar alla styrkekramar jag kan tiller alla och speciellt till Julia! Kramar /Anna-Karin L.

    SvaraRadera
  54. Känner så oerhört mycket med er o tänker på när våra julior var små. Ni finns alltid i vår tanke Kram fam eriksson/Torell

    SvaraRadera
  55. Tänker på er så mycket.... Kramar från kusin Ingela

    SvaraRadera
  56. Nu har jag läst detta obegripliga gång på gång. Det är så fruktansvärt orättvist att ett litet barn drabbas av denna sjukdom. Jag tänker på er, lider med er och hoppas med er. Måtte ni få styrka att orka vara starka.Många, många varma kramar....
    Peggy

    SvaraRadera
  57. Tänker på er! Kramar från fam Bengtsson

    SvaraRadera
  58. Självklart ska ni inte ge upp!! Sök andra vägar, Akademiska i Uppsala eller Universitetssjukhuset i Lund kanske? En sk second opinion är aldrig fel att få. Läs gärna missfias blogg om en tjej i Arvika som fick ett sådant besked i Karlstad men som sökte sig vidare till Uppsala där de opererade henne! KRAMAR!!!

    SvaraRadera
  59. Ge inte upp. Styrke kramar till hela familjen <3 Från Marianne Olsson

    SvaraRadera
  60. Täker på er nästtan hela tiden, ge inte upp!

    Mvh: Egon

    SvaraRadera
  61. <3 Till er alla! Från fam Swensån

    SvaraRadera
  62. Även om jag inte känner er skickar jag en stärkande kram till er alla. Ni finns i mina tankar.

    SvaraRadera