tisdag 26 mars 2013

26 Mars


Idag är det den 26 Mars.
En tung dag och en jobbig milstolpe i det som jag vill kalla vår sorg.
Idag är det exaxt ett år sen som Julia blev inlagd på sjukhuset i Karlstad. Jag kommer aldrig att glömma den här dagen. Hur ont hon hade, och hur förstvivlat vi sökte svaren på vad det var som gjorde henne så ont. Hur vi kände att nu får det vara nog! Det här är inte normalt! Hjälp oss!

Idag har jag läst tillbaks på bloggen allt som jag skrev under den här tiden, något jag samlat mod länge för att göra. Jag har även läst det som hände innan vi blev inlagda.
Alla undersäkningar vi var på, hur vi blev försäkrade av läkarna att det inte var något farligt eftersom alla prover såg så bra ut. Och det var inte en läkare vi var i kontakt med utan säkert sex sju stycken...
Ändå stog där en dödlig sjukdom framför oss i Juias lilla kropp som alla missade.

Jag har ställt mig själv frågan idag- vad hade vi kunnat göra annorlunda?
Svaret jag kommer fram till är att vi som föräldrar och anhöriga gjorde allt vi kunde, men kanske var vi för båögda mot läkarna vi träffade. Vi trodde på deras ord att allt var bra. Kände oss lugnade av deras ord om att det inte var något farligt....
Om jag skulle göra om det här igen skulle jag  ta tag i ders skjortkragar redan från början och ruskat om ordentligt och sagt att jag åker inte härifrån förrän mitt barn är smärtfritt & friskt och ni vet vad det är!!!
När jagl äser tillbaks på det jag skrivit så inser jag också att jag aldrig mer kommer att få tillbaks min tro på skukvården. Den är skadad för all tid framöver.

Jag läser också om tiden på sjukhuset i Göteborg och förundras över hur positiv jag låter på bloggen...
Vi valde att fokusera på det som var bra, på det som gick framåt, på det som fortfarande var bra, men det jag minns nu, efteråt, på nättrna när jag inte kan sova är alla jobbiga stunder. Inte minns jag om solen sken en viss dag, eller om vi sovit gott eller inte...
Det var de mest fruktansvärda veckor man kan tänka sig vi hade där nere. Så många frågor, så mycket ovisshet, så mycket smärta och tårar både hos oss och Julia. Vidrigt är nog det ord som passar in bäst på situationen. Ändå valde vi att fokusera på det poritiva som fanns för att hålla humöret uppe. Jag tror vi hade blivit galna annars.
Det fanns några sköterskor på avdelningen i Göteborg som vi gillade mycket, och så en del människor vi träffade på Mc Donald Huset, annars är det bara jobbiga minnen kvar därifrån.

Tiden, eller rättare sagt veckorna vi hade  Karlstad är däremot lite mer positiva. Julia kände sig trygg i Karlstad, och att vi fick åka hem på permisar, och att vi hade syrran så nära gjorde allt lättare. Personalen i Karlstad kändes varm och hjärtlig och där var vi inte bara en i mängden. Elisabeth på lekterapin och många fler sköterskor kommer vi aldrig att glömma. Än idag när vi är på sjukan så går ofta Peter upp och säger hej, och vi är inte glömda. Alltid kommer någon fram och frågar hur det är med oss. Det värmer!

Vad jag vill säga med det här vet jag inte riktigt, men att jag är bitter, det hör ni kanske?

Så lite vi visste för exakt ett år sen...vi tyckte att vi var trötta och slitna efter veckorna med det ona som varit här hemma. Så lite vi visste om vad en människokropp kan klara av. Både min & Peters som ständigt led av sömnbrist och oro, den känsla jag känt hemma av att vara sliten var egentligen mikroskopisk mot det vi upplevde under den här tiden. Ändå hade jag krafter för att slåss mot vadsomhelst. Om ni hade bett mig att springa jordenrunt för att göra allt bra, så hade jag utan tvekan gett mig iväg meddesamma.
Men mest förundrad är jag över vad Julias lilla kropp klarade av.
Alla mediciner, all smärta, den oro hon måste ha bärt inom sig men aldrig gav uttryck för. Bara några få gånger brast det för henne, annars bärde hon allt med sån värdighet, fast vi bad henne att inte göra det. Vi ville att hon skulle fråga, vara arg & lessen, men det kändes som att vara kontrollerad var hennes sätt att klara av situationen.

Kvar idag finns miljoner av fina minnen av Julia och den korta tid vi fick tillsammans.
12 år av äkta kärlek.
Tiden vi fick tillsammans blev alldelses för kort.
Jag hade så gärna velat ha henne kvar!
Nu försöker jag minnas henne inom mig. Hur hon lät, hur hon rörde sig, hur hon var. Jag vill aldrig glömma. Ändå är jag livrädd för att hon ska blekna.

Ja, det här har varit en jobbig dag. Tårarna har vällt fram flera gågnger, så även nu.

Jag försöker för det mesta att vara positiv, hitta en mening med det jag gör, se framåt. Ändå står den stora saknaden och hånler åt mig vart jag än går, och hur jag än gör.
Jag hoppas allt alla jobbiga minnen så småningom bleknar bort, och att man istället kan se enbart på det fina vi hade tillsammans.

För mig känns livet oerhört skört. Jag tar inget för givet längre.
Jag uppskattar livet mer än någonsin, bara för att jag vet hur bräckligt och lättknäckt det är. Jag njuter av det jag har har runtomkring mig varje dag, även om jag är lessen för det som hänt oss.
För mig är ett barn inget barn, det är ett mirakel vi har till låns. Kanske hela livet, kanske bara för en tid. Samma sak är det med ens partner, eller någon annan man älskar. Det gäller att ta tillvara på tiden vi har tillsammans.

Det här blev djupt, men jag behövde få det ur mig.


Nu är det dax att få Victor i säng, klockn är alldeles för mycket.
Ikväll ska han få sig en stor gonattkram vare sig han vill eller inte.

Kram på er!

15 kommentarer:

  1. Jag har följt din blogg länge men aldrig kommenterat...
    Du skriver så fantastiskt bra om det som hänt och många tårar har rullat när jag läst dina inlägg, liksom nu...
    Jag vill skicka en stor kram till en mamma från en annan mamma
    Så stoooooor kram på dig!
    Allt gott!
    Caroline

    SvaraRadera
  2. Åhhh en tår rinner nerför min kind nu.... fint skrivet!!
    Jag känner också Elisabeth på lekterapin, vi jobbar ibland ihop.
    Skickar en kram till dig!!! Kram JM

    SvaraRadera
  3. Tårarna fullkomligt väller fram när jag läser det du skriver, det finns fortfarande inga ord som räcker till. Men kramar finns det många av, så jag skickar tusen kramar till er. <3 / Jennie nola daln

    SvaraRadera
  4. Nu rinner mina tårar Maria,ditt sätt att skriva berör verkligen.Tycker du ska skriva en bok,Kram<3/ Jeanette

    SvaraRadera
  5. Tur att jag kan ha solglasögonen på när jag ska ut, för nu rinner tårarna. Skriv en bok om minnet av Julia. Jag kan rekommendera dig att gå en skrivarkurs nere på folkhögskolan i Grebbestad. IngaLill som vi hade som kursledare på veckokursen var jättebra. Skönt att få göra något eget, något nytt, något som fyller på dig helt enkelt! Anmäl dig idag, dessa kurser fylls på snabbt!
    Det kan bli steget som får dig vidare, även om sorgen för alltid kommer finnas med dig i olika skepnader.
    Solig varm kram!

    SvaraRadera
  6. Håller med dig om personalen på 12an :) Det är som du säger, man känner sig aldrig som en i mängden utan de tar sig tid!! Simon älskar att vara där ( och tur är väl det eftersom han ligger där minst en vecka om året + alla "extraturer",)
    Tårarna rinner ner för mina kinder när jag läser och jag minns när vi bodde på Hea med våra små...
    En stor kram på dig min vän <3<3<3
    Titti

    SvaraRadera
  7. Jag har följt er resa hela tiden och tycker det du skriver är fruktansvärt starkt och bra. Känner med er och hoppas att ni kan se tillbaka om nåt år på allt det fina ni har haft med er dotter men förstår att det gör ont. Har själv en son på 18 och en dotter på 15 år som jag älskar över allt annat. många kramar från Åsa i Sörby.

    SvaraRadera
  8. Stor kram till er allihop! Man känner så mycket med er, tack för att du delar med dig av er verklighet.

    /En som ni inte känner men som bryr sig ändå

    SvaraRadera
  9. Jag är alldeles stum Maria! All er smärta, sorg och mitt i allt detta en kärlek till livet och allt som finns runt om oss förmedlar du så starkt och äkta <3 Det du skriver går rakt in i hjärtat och känslorna blir översvallande... Stora kramar till er alla! /Jennie Ek

    SvaraRadera
  10. Jädra jädra sjukdom!! Ni kämpade och försökte och förstår att du känner besvikelse och även skuld...Men både du och Peter är de bästa föräldrar Julia och Victor kan få..Kommer så väl ihåg hur du skrev om Julias onda och hur vi pratade om det i ishallen om vad det kunde vara,,, ingen trodde väl då att detta fruktansvärda skulle hända :(
    Du har skrivit så fint och gripande om er jobbiga period och många tårar har runnit när jag läst dina inlägg. Ta hand om er! Kramar från Ida

    SvaraRadera
  11. Det ni gått igenom är så outhärdligt... Tänker på er! Kramar!

    SvaraRadera
  12. Jag satt o kollade på kort häromdagen o helt plötsligt kom ett på Julia och Sally upp, jag tror det var du som tog det i Torsby.
    Och det bara slog över mig hur jävla orättvist livet är!!!
    Jag kan aldrig ens föreställa mig hälften av helvetet ni måste leva med, så jädra hemskt...
    Stor kram på dig min fina vän

    SvaraRadera
  13. Det liksom hugger till i hjärtat när man läser det du skriver om allt det fruktansvärt tragiska ni varit med om. Har själv två barn som jag älskar över allt annat, så bara tanken på o behöva gå igenom det ni har gjort gör att man ryser. Jag håller med dig om att man verkligen ska ta tillvara på dagen o leva den fullt ut, livet har man ju som sagt bara till låns. Önskar dig o din fina familj en skön vår/sommar. Styrkekramar till er alla från Anki.L m. fam

    SvaraRadera
  14. Ja Maria jag kommer mycket väl ihåg 26 mars för ett år sedan,
    ringde för att gratulera Peter på födelsedagen, tog fel på
    datumet, Victor svara ni var på sjukhuset då men Peter ringde
    upp mig sedan, ja allt sedan vet ni att ni är i mina/våra tankar.
    MÅNGA TANKAR OCH KRAMAR TILL ER.
    Ulla och Sven

    SvaraRadera
  15. Läste "ikapp" på din blogg nu och detta inlägg berör mig så. Jag har ju själv små barn o tanken är så skrämmande att detta fruktansvärda kan hända. Jag känner verkligen med er o skickar många styrkekramar!

    SvaraRadera