fredag 20 december 2013

Magen v 23 & 24

Vi kör en dubbel igen:)
Eftersom jag säkert kommer läsa det här igen,( kanske många gånger )så vill jag att hela graviditeten  ska vara med, som en liten dagbok.

Gravid i vecka 23

Ett 23 veckor gammalt foster som är 28 centimeter långt.Fostret är nu ungefär 28 centimeter långt.Livmodern når nu strax över naveln. Fostret väger runt 550 gram och är 28 centimeter långt.
Sedan någon tid finns det mekonium, den första grönsvarta avföringen, i tarmen. Det händer att fostret bajsar redan innan det föds, då färgas fostervattnet grönt av avföringen.
Fostret rör sig mycket, speciellt på kvällarna kan det vara mycket gymnastik i magen. Många kvinnor tycker det känns bra, men några upplever det som obekvämt.





Gravid i vecka 24

I vecka 24

Ett 24 veckor gammalt foster som är 30 centimeter långt.Nu är fostret ungefär 30 centimeter långt.Man kan ha gått upp fem till sju kilo, vissa ännu mer. Fostret väger cirka 600 gram och är ungefär 30 centimeter långt. Huden, som tidigare har varit helt genomskinlig, börjar bli tjockare och täcks av fosterfett.
Nu kan fostret suga på tummen, det är en träning inför att suga på bröstet. Ibland börjar fostret att hicka, då känns det som om det klickar till i magen.
De små blodkärlen i lungorna, kapillärerna, växer som mest mellan vecka 16 och 24. Först när fostret är runt 24 veckor kan det börja andas luft, om det skulle födas så tidigt.


Magen har växt till sig rejält, och den är som allra störst på kvällarna. Bebisen sprattlar och sparkar ofta och livligt och ibland kan jag ana att det är en fot som kickar till framåt i magen. Det gör inte ont men känns rejält. Men mest av allt känns det väldigt mysigt. Jag blir så glad att jag ler varje morgon när jag vaknar och känner att det rör sig därinne. Detta om något måste vara livets mening. Att få ge liv.


Det har varit en ganska jobbig sista vecka pga foglossningen och mina höfter som smärtar när jag ligger ner. Men nu har barnmorskan sagt att det är OK att ta en panodil på kvällen. Det har faktiskt hjälpt senaste två nätterna. 
Och igår var jag på en massage där det sas att jag har en kompression mellan första och andra ryggkotan som orsakar höftsmärtorna som strålar ner i benen. En inflammation i högra höftkammen hade jag också. Men när jag gick från massagen kunde jag lyfta benen högre än jag kunnat gjort på länge, och jag sov också från 22,30 till 6,30 i morse. Helt fantastiskt!

I början av graviditeten tyckte jag veckorna gick i snigelfart, men nu tickar de på väldigt fort, och bara jag får sova så mår jag riktigt bra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar