måndag 2 december 2013

Magen v 21 & 22

Det blev ingen uppdatering om magen förra veckan så vi kör på en "dubbel" nu istället.

Så här skriver vårdguiden om magen i vecka 21...

Gravid i vecka 21


Vecka 21Nu har alla organ bildats men det kommer att ta många veckor innan de mognat och börjar fungera. Fostret har blivit ungefär 26 centimeter långt och ökat i vikt till omkring 400 gram.
Ytteröronen börjar få sin slutgiltiga form och sitter nu på rätt plats på fostrets huvud. Fostret kan höra och reagerar på både ljud och ljus.
Livet i livmodern är inte ansträngande för fostret, det lever i ett viktlöst tillstånd och behöver inte göra av med mycket energi. Fostret är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför mammans mage.

Och vecka 22 som jag befinner mig i just nu....

Gravid i vecka 22


Ett 22 veckor gammalt foster som är 27 centimeter gammalt.Fostret har fortfarande slutna ögon, men kan se ljus och mörker genom de tunna ögonlocken. Forskning har visat att synen börjar utvecklas redan i slutet på första trimestern, och att den nu börjar fungera. Vikten har ökat till 450 gram, längden till 27 centimeter.
Fram till ungefär mitten av graviditeten växer foster ganska lika. Det är därför ultraljudsundersökningen som ger ett ungefärligt förlossningsdatum görs före vecka 20. Efter det börjar de individuella skillnaderna synas tydligare. Vissa barn ska bli långa och smala, andra kortare. Fostrets vikt påverkas dessutom av vad kvinnan äter under sin graviditet och hur hon lever.

Nu börjar rörelserna ifrån bebis bli väldigt tydliga, och jag känner om den vänder sig om, buffar, eller sparkar. Eller hickar. Sparkar gör den framförallt mot byxlinningen när jag sitter i kontorsstolen och jobbar på dagarna. Jag tycker inte att det klämmer särskilt hårt, men bebis kanske tycker det...Jag försöker iallfall ändra position när det blir för ihärdigt med buffar mot byxkanten.

Vidare så har min hunger stillat sig, jag MÅSTE inte äta för att överleva (ni som varit gravida vet vilken hunger jag pratar om) utan jag klarar mig på normala portioner + några extra frukter varje dag. Förut kunde jag bli darrig om jag inte fick något i magen inom 10 minuter från det att hungern slog till. Och det gjorde den ganska ofta...
Vikten har ökat 10 kg sen jag blev gravid, och jag tycker det är alldeles lagom. Jag får ofta höra att jag är stor, men jag tycker jag är ungefär som de andra gångerna, med Victor och Julia.

Som jag skrivit tidigare så sover jag mycket bättre (frånsett några få nätter här och där), och jag känner mig ungefär som vanligt i ork och energi. Flåsigare förståss men är man gravid så har man rätt att flåsa och pusta och tycka det är jobbigt att gå i trappor.

Och så här ser magen ut idag...
(ber om ursäkt för att ni bara får se mig i mjukisar här på bloggen, men de ÄR så sköna att jag lever i dem härhemma)



 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar