söndag 8 december 2013

Förberedelser för bebisen...

Jag har ju lovat att skriva lite om vad vi gör för att förbereda oss för att en liten bebis ska komma till oss.
Nu är det ett bra tag kvar, men jag gillar att vara förberedd och ha det mesta klart i god tid före.
Och om jag tolkar min kropp rätt så är det här rätt tid att stöka runt, för jag har stor lust att rensa och "boa".
Tyvärr sätter kroppen begränsningar då min foglossning är HEMSK! Varje steg känns och ibland är smärtan så stark att jag vill skrika. Men småpyssel orkar jag med.

Och här är då bebisens garderob.

En hemstickad tröja som min fd chefs fru Annelie Eide gjort. Har även beställt en söt mössa och raggsockor i samma stil. Jätteskön och mjuk i bommullsgarn. Passar nog bra att ha i April.
Storlek 0-3 mån

 
Tröja och byxor och strumpor som vi faktiskt köpte efter första ultraljudet i v.14 för att "fira" att det gått bra så långt. I storlek 50 så det kommer lilla bebis att kunna ha direkt:)
 
 
En vit body med texten "Pytteliten" som jag fått at min kollega Madde.
Och en blå plyschdress som vi köpte efter ultraljudet i v,19 när vi visste att det skulle bli en pojke.



Nu har jag en hel del kvar efter Victor också som vi ska gå genom. Och eftersom min syster ska ha barn 11 veckor före mig räknar jag kallt med att vår bebis får ärva en del godbitar därifrån också. Så jag är lite försiktig med inköp av kläder än så länge...

Och så vagnarna som jag är SÅ nöjd med.
En Emmaljunga Duo Edge i svart/silver. I nyskicka. Det enda som vittnar om att den är använd är däcken. Rejäl och robust vagn med inbyggt myggnät, bra ventilation mm som jag kommer använda när jag går långpromenader.
Men följde också en sittdel som man kopplar på när barnet är ca 6 månader.

 
 
 


Och så en Brio sing med liggdel, sittdel och barnstol. Även den i väldigt fint skick. Det här kommer bli vagnen som jag tar när jag ska åka någonstans med bilen eller gå i affärer.


 
Spjälsäng och skötbord är också klart men hur det ser ut får ni se när rummet är klart.
Jag kan likagärna visa tapen vi valt nu när jag ändå är igång...
Bebisen kommer ju att få ta över Julias rum, och det här ett känsligt kapitel vill jag lova. Det måste kännas rätt med sakerna vi ställer in, annars kommer jag bli lessen. Tex så älskar jag tapen som sitter därinne nu, men då den är väldigt "tjejig" med rosa/vita blommor så ville jag ha något mer neutralt...
Har klämt in en provbit bakom tavlan....
 


Och valet föll på en klassisk ruta i blått. Den enfärgade beiga tapeten behåller vi. ,
När bebisen är ett par år kommer vi att göra om till ett barnrum och då kommer det bli bilar, raketer, dinosaurier eller vad det nu är som passar den lilla herren....

 
Nu återstår bara att få hit Peters bror Tomas som brukar hjälpa oss att tapetsera:)
Det finns 100 saker till att fixa, men det här känns som etapp 1.


4 kommentarer:

  1. Bra att resan hem gick bra, det var ju sådant busväder. Kläderna ,ja allt till
    bebisen ser jättefint ut. Nu får ni ha det så bra, du hälsar Peter och Vitor från oss. KRAMAR TILL ER från
    Ulla och Sven

    SvaraRadera
  2. Förväntansfulla bestyr av glädje : )
    Apropå din foglossning, själv fick jag ett fogbälte av sjukgymnasten som gjorde susen. Visst hade jag ont men det var lättare att gå. Dessutom var vågrät ställning några gånger per dag också en nödvändig lättnad för bäckenet. På slutet blev det ibland kryckor. Det bästa var att förlossningen gick fantastiskt lätt och fort, 2 timmar! Kanske något att tänka på längre fram?

    Kramar till hela familjen!

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. På fredag ska jag till sjukgymnasten och få mig ett bälte. Och jsg håller tummarna för att det hjälper.

      Radera
    2. På fredag ska jag till sjukgymnasten och få mig ett bälte. Och jsg håller tummarna för att det hjälper.

      Radera