torsdag 2 augusti 2012

Hej igen

Hej vänner,

Aldrig har ett blogginlägg känts så tomt och oskrivet som detta....
Jag har varit på väg att skriva flera gånger den senaste veckan men orken och orden har fattats.
Sorgen har kommit ikapp nu. I början kändes den så overklig. Ungefär som om Julia bara var på ridläger, eller hos någon kompis en längre stund. Men nu börjar det smälta in att det har hänt...
Och jag försäöker förstå. Försöker känna. Försöker undvika det allra ondaste. Försöker göra annat så att allt ska vara som vanligt. Men ständigt är tanken där. Hon saknas varje vaken sekund!

Min tröst är Peter och Victor, och lilla Pixi som alltid är redo för min famn. Och så alla släktingar som har fått många blöta axlar. Och så alla ni som finns därute. Alla era fina ord värmer hjärtat och gör att jag inte känner mig ensam.
Era fina ord om min blogg har närt en tanke om att kanske kunna göra något med alla mina ord. Vi får se vad det blir. Ett frö är iallafall sått i mitt huvud.

Jag tänker ofta på alla er som skrivit genom veckor och månader på bloggen, ni som jag inte känner. Vilka är ni egentligen, och vad har Ni gått igenom? Jag vet att det var en mamma som gått igenom samma sak som jag som heter Isa. Jag har förstått att du bor nära. Vill du träffas? Jag vill gärna höra hur du har det, och säga att jag förstår din saknad. Och till er som aldrig träffat oss, men som vi berörde, jag hoppas att ni har samma tacksamhet för er vardag nu som då, när vi låg på sjukhus och allt var så akut. Hur ser er vardag ut idag?


I måndags hade vi urnsättning. Det var så jobbigt att se den lilla vita krukan och veta att det sista av Julia fanns i den. Jag hade gärna tagit den med hem och bevarat den i evighet, men så får man antagligen inte göra, så vi gjorde som brukligt och sänkte ner den i marken. Men det var jobbigt. Mitt barn i en urna....Julia som var så full av liv och glädje är nu aska nerstoppad i jorden. Av sina föräldrar. Usch och fy. Bara tanken får mig att gråta. Så här ska det inte vara!
Min enda tröst är att hon finns i mitt hjärta. Där lever hon vidare.

Jag försöker ta mig samman och fortsätta leva, för Victors skull, och för Julias skull. Livet måste gå vidare.

Dag har blivit kväll och det här inlägget har tagit tid att skriva. Det finns så mycket jag skulle vilja berätta om vad vi varit med om den här sommaren. Allt har inte varit svart och hemskt. Vi har gjort många roliga saker tillsammans, Jag, Peter och Victor och vi har träffat så många fina människor som berört våra hjärtan. Vi har många fina minnen att se tillbaks på från den här sommaren också.

Där får dagens inlägg vara slut. Jag hittar inte riktigt orden idag. Men kanske imorgon så återkommer jag och berättar mer om Julias minnesfond.

Gonatt på er alla fina därute.



22 kommentarer:

  1. Fina Maria!! Så här svårt och jobbigt ska det inte vara, Jag håller med dig! Din Blogg med så många fina och kloka ord har verkligen gett mig en ny syn på livet. Man ska inte ta något för givet, utan leva här och nu. Jag är så ledsen att ni behövt gå igenom allt detta. Stor Kram från Johanna.

    SvaraRadera
  2. Jag tänker på er varje dag...
    Kraam/Maria

    SvaraRadera
  3. Tack Maria för att vi får tar del av Dina tankar. Gunilla och John

    SvaraRadera
  4. Maria, du skall veta att våra tankar är hos er, tänker så på er. Många KRAMAR till dig, Peter och Victor samt Pixi.

    Ulla och Sven

    SvaraRadera
  5. Tårarna rinner återigen när jag läser och försöker förstå vad ni går igenom. Ingen ska ju behöva genomgå det ni nu gör. Känns så fint när du skriver att Julia finns i ditt hjärta. Självklart kommer hon för alltid att finnas där och krama ditt hjärta med all sin kärlek. Vi tänker mycket på er här på Rottnavägen. Kramar i massor!

    SvaraRadera
  6. Fina Maria mina tankar är hos dig <3

    Åsa

    SvaraRadera
  7. Stor kram till er och tänker på er ofta... Hur kunde det bli så här:(

    SvaraRadera
  8. Det är klart du ska leva vidare Maria, även för din egen skull. Du har så mycket fint i dig och Julia är alltid med dig i hjärtat. Denna otroliga sorg... Massor av kramar!!!

    SvaraRadera
  9. Vi har inte heller förstått detta än. Vi saknar Julia varje dag, pratar om henne ofta, tror att på måndag är det som vanligt igen. Besökt graven flera gånger, den ligger oerhört vackert. Markus m. familj

    SvaraRadera
  10. Hej på er.Det är alltid lika läsvärt det du skriver i din blogg.Visst är livet orättvist när man som förälder måste ta farväl av ens barn, det ska ju inte kunna ske men det sker tyvärr,men som tur är så har vi ett minne där uppe i skallen så vi kan bevara även svåra minnen,tillika ljusa.Vi har varit till kyrkogården å sett Julias fina gravplats.Solen lyste så fint när vi var där.Ha en så bra "sensommar".Själv börjar jobbet nästa vecka,men det ska bli nästan skönt så vädret blir bättre.hälsn.Monika o Gunde vid sjön Visten

    SvaraRadera
  11. Vill skriva men hittar inte orden....Gravplatsen är så vacker och att man ser Gyllby som ni önskade är så fint. Varmaste kramar till er. <3 Bettan

    SvaraRadera
  12. Magda neuman03 augusti, 2012

    Maria , Maria . Inlägget var jättebra tyckte jag !du skriver jättebra och jag är så tacksam att alla får va med om det du går igenom . Jag saknar julia jättemycket jag också men för att bli gladare gör jag saker jag tycker om och som jag tycker är roligt ! Ett tips . Många kramar magda

    SvaraRadera
  13. Ååå om det ändå vore en ond mardröm...Tårar rinner och vi tänker på Er så ofta.Förstår att du, Victor och Peter har många jobbiga stunder och kommer fortsatt att ha det.. Låt sorgen ta sin tid, Julia kommer för alltid vara en del i er familj fast hon inte finns där fysiskt.. Ta hand om er, många varma styrkekramar från oss till er <3 Ida Lars Martin Albin

    SvaraRadera
  14. Ni finns ständigt i mina tankar,, önskar verkligen att det kunde va en mardröm som man kan vakna ur å bara få se Julias fina leende <3
    Kram // Jennie G

    SvaraRadera
  15. att sörja måste ta den tid den tar./ Marie, Lennart med familj i skåre.

    SvaraRadera
  16. Maria, du skriver så fint och sätter ord på känslorna, vilket för många kan vara väldigt svårt. Mycket bättre att få ut det på pränt eller i samtal än att stänga det inne, så fortsätt med din blogg. Kramas mycket och låt tårarna komma, så känns det lättare att kunna le åt de små tingen i vardagen.
    Julias gravplats är fantastiskt vacker, men att begrava sitt eget älskade barn är nog något av den svåraste sorg jag kan tänka mig. Vackra fina Julia.

    Själv gick jag och köpte mig en stor mjuk tjockflossad tröja som jag drog på mig då sorgen gjorde för ont och ingen för tillfället fanns att luta mig mot. Det kändes som jag fick en symbolisk varm kram av mina kära och saknade, (också det pga av cancer). Jag var länge som en butelj fylld med vatten, så fort jag la mig ner så rann tårarna, utan någon som helst påverkan. På botten av flaskan fanns det alltid lite kvar, som fylldes på till nästa gång. Det är saknadens tårar och det tog sin tid innan flaskan inte längre behövdes fyllas till bredden.

    Tänker på er! Stor varm kram!

    SvaraRadera
  17. ja va ska man skriva, finner inga ord, vi har varit till kyrkogården några ggr å besökt julia. allt känns så konstigt på nått vis, jag beundrar dig för din styrka med att hållit oss uppdaterade genom din blogg, vet inte om jag själv skulle fixat det... Josefin säger inte mycke, tror det kanske kommer nu när skolan börjar om några veckor. Du ska veta att det går inte en dag utan att jag tänker på dig å familjen, hur starka ni är, detta med juliafonden tycker jag va en jätte bra ide. Kramar i massor till er <3 // Camilla J

    SvaraRadera
  18. Du skriver så fint! Jag har inte förlorat ett barn men många andra nära o kära. Det jobbigaste var när min pappa försvann och vi letade o letade överallt utan resultat, han var borta i 8 månader o sen fann de honom i fryken. Det var en tuff tid, men vad jag vill komma till är att det var väldigt skönt att få börja jobba igen, man får något annat att tänka på åtminstone för någon minut.Jag kände inte eran Julia men hon var otroligt söt precis som sin bror.Jag tänker och lider med er.Kämpa på,tillsammans är ni starka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde skriva namn/ kram till er från Anki L

      Radera
  19. Det du skriver gör verkligen att man tänker efter om det man har. Dagligen kommer det tankar och känslor som går till er. Jag håller med de andra som skrivit här att du Maria skriver väldigt fint. Sorgen måste få ta tid.Har varit och besökt den fina platsen på kyrkogården Många kramar till er allihop. Fam. Gerdin

    SvaraRadera
  20. Finner inga ord.
    Inte mycket till tröst,tänker på er dagligen..
    Styrke kramar till er.
    // <3 Lina

    SvaraRadera