måndag 27 augusti 2012

Måndag (och två väldigt bra saker!)

Hej på er alla fina människor som läser min lilla blogg.

Jag blir så glad när ni skriver kommentarer till mig. Tyvärr är jag urkass på att svara, men jag vill att ni ska veta att det ni skriver blir läst, och att det är uppskattat!
Och tack för fina kommentarer om hallen. Jag är riktigt nöjd med resultatet. Och igår lovade mamma att hon ska måla dörrarna vita åt oss. Tack mamma!

Tapetseringen i helgen  tog verkligen musten ur mig. Tänk att ett projekt som man tror ska vara klart i en hast kan ta en HEL helg i anspråk. Nej, nu får det vara bra med omgörning för ett tag. Nu ska jag vara väldigt nöjd med det vi har åstakommit so far.

Bilder på vardagsrummet kommer när det är möblerat och klart, men jag kan avslöja att det blev väldigt vitt och fräscht! Precis som jag ville ha det.

Två bra saker skrev jag att jag skulle berätta om,och här kommer den första saken:

Jag ska bli gudmor. Åt min bror Marcus och hans Emmas lilla bebis som ska heta Stella Julia. Hon beräknas komma till världen om ca 4 veckor, och jag ska bli faster för första gången.
En ny liten Julia ska komma till världen, och jag känner redan nu på mig att hon kommer att fylla lite av hålet i mitt hjärta.
Jag känner mig hedrad av att bli tillfrågad, och jag kommer göra mitt bästa för att vara en närvarande person i lilla Stellas liv.

Den andra saken har med vårat hus att göra.
När Micke och Anders har renoverat vårat tak så har de upptäckt att altantaket inte har varit bra. Och det har vi också märkt av eftersom det ibland regnar in på vissa ställen. Inte mycket, men tillräckligt för att det ska bli blött lite här och där.
De har frågat om de inte ska åtgärda saken nu när de ändå är där, men vi har avvaktande svarat att vi antagligen  inte har råd just nu.
Det vi har renoverat nu, taket och badrummet, var planerat sen länge, så det hade vi redan sparat undan till sen förut. Men alla månader med VAB och sjukskrivning har grävt djupa hål i vår ekonomi, så vi hade helt enkelt inte råd att göra mer saker nu.

Trots att vi hade en barnförsäkring hos Länsförsäkringar som har ersatt en del av våra kostnader och förlorade inkomster, så har vi ändå fått en ansträngd ekonomi. Mycket tack vare att Försäkringskassan har ett inkomsstak på 22 tusen kronor/ månad. Och av dessa 22 tusen  får du sen ut 80%...
Vi har alltså förlorat i runda slängar runt 15-18000 varje månad som vi inte har jobbat...

Men, då har dessa två grabbar på eget initiativ raggat upp "sponsorer" bland företag, vänner och bekanta så att det blir åtgärdat ändå. Och de själva gör arbetet gratis.
Imorse började de riva upp taket och jag stog leende och kollade på och konstaterade att det var en blandning av Fuskbyggarna och Extreme home makover....
Jag blir så himla tacksam och glad över att det finns så många fina människor runt oss, som så gärna vill hjälpa till, och göra livet lite enklare.

I allt det svarta finns det massor av ljus!

Tack för att ni finns!



11 kommentarer:

  1. Har varit inne och tittat på hallen och det blev så fint!!!! Tänk va lite färg kan göra:) men som sagt var tar det tid.. Vi målade våra gulfula furadörrar och det tog sin tid, men jädrar va bra det blev!
    Tänk vilka snälla och underbara människor det finns!! Precis som ni<3 kram

    SvaraRadera
  2. Gilla för byggarbetarna o din Home make over/ Ewa

    SvaraRadera
  3. Camilla Pennerborn27 augusti, 2012

    Blir så glad för er skull :))))))))))))) all lycka som går att få är ni värda efter det ni gått och går igenom :))))))))))))

    SvaraRadera
  4. Vilka omtänksamma människor det finns, blir så glad att ni får taket ordnat! Många kramar syster och Leo.

    SvaraRadera
  5. Vilka änglar ni har omkring er, även i snickarbyxor :) Så roligt att de tog ett sånt initiativ! Kram!!

    SvaraRadera
  6. Jag känner inte dig men ni är verkligen värda för att få hjälp!!! Roligt att du ska bli gudmor o Julia är verkligen ett fint namn - min äldsta dotter heter så! Ha en bra dag! Mvh Johanna

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara människor det finns, detta är ni så värda!! Vad kul att du ska bli gudmor Maria, vi får se om du blir gudmor innan vår bebis kommer. Vi ska ju också ha om 4 veckor :) Kram på dig! /Johanna.

    SvaraRadera
  8. KRAM!! Vilket bra initiativ av snickarna :) Det blir jättefint hemma hos er! Ida m familj

    SvaraRadera
  9. Man blir så varm i hjärtat när man läser din blogg:))
    Underbart att det finns så fina mäniskor omkring er.
    Men mest fantastiska är ni själva som ser möjligheter trots
    den smärtsamma saknaden efter Julia! Kraam från Fölsvik

    SvaraRadera
  10. Åh vad mysigt med en liten bebis!!! Finns inget bättre än ett nytt litet liv :-)
    Och jag kan inte tänka mig några som är mer värda den hjälpen ni får, ni är underbara och hade varit väl förtjänade det även utan er sorg!!!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Blir så glad när jag läser om hjälpen ni får! Underbart!!! :)Kram Bettan

    SvaraRadera