söndag 21 april 2013

Björken...


Idag tog vi oss en tur till Björken igen, och nu minsann var det liv och rörelse i sjön , trots att det låg lite is kvar.
Tänk vad mycket som kan ändras i naturen på bara ett par veckor. Sist vi var där var det stendött, och iskallt. Idag sken solen varmt och det var liv och rörelse lite överallt.
Vi hade dessutom förmånen (eller turen )att få se både fiskgjuse och havsörn. Den ena fiskgjusen fångade dessutom en fisk och flög iväg med.


Mäktiga fåglar som tyvärr inte gick att fånga med kameran, bara i kikaren.   Hittade några blåsippor som var på väg att slå ut. Nu är det vår på riktigt:)





3 kommentarer:

  1. Oj, vad långt våren kommit hos er...

    SvaraRadera
  2. Härlig vårtur ni varit ute på, det är mäktigt att få syn på dessa stora rovfåglar. Vi ser dem oftast när vi är ute och seglar.

    Jag har läst Cordelia Edvardsons bok "För att livet ska bli mera uthärdligt bör man tro på under". Hon skrev mycket klokt denna kvinna, som varit med om många tragiska händelser i sitt liv. Citerar detta stycke ur boken där det handlar om lycka:
    "Det gäller att hinna uppleva andningspausens lycka. Ty, som sagt, underbart är kort. Glöm inte, påminde någon, att intensiva upplevelser av lycka och smärta kan vara oupplösligt sammantvinnande. För några veckor sedan förunnades jag själv att uppleva ett sådant ögonblick: Jag låg i en hammock i en ännu grönskande trädgård som, i eftermiddagens solljus, hade försonat sig med den annalkande hösten. Här kände jag intensivt närvaron av det av mina barn som dog i cancer som elvaåring, detta ögonblick av lycka kunde inte skiljas från, det förutsatte, förlustens obotliga smärta.
    Kanske är detta allmängiltigt. Vi kan inte veta något om ljuset utan att ha levt i mörkret. Fru Lycka och fru Sorg går hand i hand, tillsammans blir de livet. I bästa fall."

    Tänkte på dig när jag läste detta stycke och om jag kunnat hade jag själv formulerat något dylikt till dig med hjälp av min erfarenhet. Det gäller att fånga stunder av lycka och bevara dem ömt, de behövs när livet är i motvind.

    Stor varm kram!

    SvaraRadera
  3. Idag tisdag har en teletekniker varit här och ordnat det nya modemet, så nu hoppas det fungerar på både TV och dator.
    Mår ni alla tre bra från hosta och halsont?
    KRAMAR TILL ER från
    Ulla och Sven

    SvaraRadera