söndag 26 maj 2013

I odlartagen....

Nu känns det som att allt är sått och klart för i år.

Peter har precis petat ner dill och persiljefrön i sålådorna där det redan finns sallad, morot, ärtor, rödbetor mm.


I växthuset växer det fint nu när värmen kommit.


Som gödsel eller näring nu i början av säsongen använder vi oss av ett väldigt enkelt sätt.
Vi plockar en hink full av nässlor, fyller upp med vatten och så får det stå och dra i två dagar. 


Sen silar man bort nässlorna. Kvar finns vattnet som nu liknar the. Det blandar man i sitt vanliga vatten i vattenkannan. Ca 5 dl nässelvatten till en 10 liters vattenkanna brukar vara ett bra mått.
Tipset fick jag av Lena för ett par år sen, och det har funkat jättebra!


Jag gillar det här med att vara självförsörjande på grönt under sommaren. Det blir en helt annan känsla att äta det man själv producerat:)

3 kommentarer:

  1. Jag blir nästan sugen att börja odla... Grannen frågade mig vart man kan hitta nässlor, men jag kommer inte på att jag vandrat i nässel-område. Vet du om de trivs i speciell miljö?

    SvaraRadera
  2. Vi plockar våra nässlor i skogen precis bakom oss, och där är det blandskog.
    Vägdiken brukar också vara bra nässelplatser.
    Om du inte hittar kan jag skicka upp...:)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt vad ni är duktiga på det mesta. Lycka till med bakmaskinen

    SvaraRadera