lördag 25 maj 2013

Hej på er!



Det har blivit lördag kväll, och jag har precis kommit in och satt mig ner, och tänkte skriva några rader...
Idag skriver jag från datorn och då känns det genast lite lättare att plita ner några ord. Att blogga från mobilen är väldigt bekvämt och lättvindigt- nackdelen är att det är lite marigt att skriva längre texter. Lite pilligare helt enkelt.

Idag har jag varit till hembygdsgården i V.a Ämtervik på plantbytardag. Inte för att jag hade med några plantor att byta med, men de hade mycket fina perenner till riktigt bra priser som man fick köpa.
Köpte mig bla en ny fin rabarberplanta för 40.-, några olika pelargonsorter för 20.-/st, och så några perennsorter som jag redan glömt namnet på för 25.-/st. Rena fynden mot att köpa på tex Plantagen!

Dessutom träffade jag på en man vid hembygdsgården som representerade en biodlarförening, och jag pratade med honom ganska länge eftersom det var så intressant att se hur frenetiskt dessa små djur jobbar & sliter.

Jag fick reda på att det behövs många fler biodlare i vårt land för att alla växter ska pollineras och bli fina. Och eftersom vi bor nära en skog, och har både blommor och fruktträd i vår trädgård så tycker jag att jag kan dra ett strå till stacken. Vi har väldigt fina körsbärsträd här hemma som varje år blommar jättefint, men inte blir det några körsbär...så har det varit i väldigt många år. Orsaken är att blommorna inte blir pollinerade, och därför kommer inga frukter...
Jag ska besöka en biodling i närheten och se om jag vågar hantera dessa små djur utan att få panik. Om det går bra så blir det nog några kupor här senare i sommar:)

Vinsten av det hela blir egenproducerad honung som kan bärgas ett par gånger per år:)


Imorgon är det mors dag, och grabbarna i huset har lovat frukost på sängen:)

Kommer nog bli en dag med blandade känslor...vissa dagar gör mer ont än andra, och jag tror imorgon blir en sån dag...

3 kommentarer:

  1. :DU skulle passa som visslade,vi skulle köpa honung av er använder det varje dag.KUl ni kommer hem i morgon.saknar JUlia enormt mycket.LOVE YOU

    SvaraRadera
  2. Skrev biodlare

    SvaraRadera
  3. Vi funderar också på bin...

    SvaraRadera