tisdag 17 september 2013

En liiiiten honungsskörd före vintern...

Hej på er,

Idag kände jag att det var dax att kolla till bina en sista gång före det blir vinter. Och så ville jag gärna visa våra gäster min lilla kupa för de var så intresserade.

Idag kollade vi honungsförråden för att se om det behövdes tillsättas mer socker.
Och jag kan bara konstatera att de varit riktigt flitiga under sista veckorna. Kakorna var fulla med fin honung. Vissa var inte täckta ännu, men några var täckta till 2/3. Yngelproduktionen hade de dragit ner på såg jag även om jag inte var inne i yngelrummet och rotade runt.
Jag vill lämna dem ifred så mycket det bara går nu så de får boa till sig ordentligt och bygga som de vill inför vintern. 

Och faktiskt så unnade jag mig att ta en fin kaka med honung.


Jag tog in den, krossade den fint med en stor slev, och sen hängde jag massan att rinna av i en sil.



Och simsalabim så har jag egen honung på bordet. Det mina vänner känns fint!





2 kommentarer:

  1. Åhh vad det ser härligt ut.
    Kommer och smakar någon dag/ Moster

    SvaraRadera
  2. WOW, va häftigt! Tack för att du delar med dig Maria <3 Kram Lotta

    SvaraRadera