onsdag 12 februari 2014

Magen vecka 32...

Gravid i vecka 32


Barnet

Fostret väger cirka 1,8 kilo och är runt 44 cm långt. Hos förstföderskor kan barnet redan ha lagt sig med huvudet nedåt. För omföderskor kan det dröja ända fram till vecka 37 innan barnet lägger sig med huvudet nedåt.
De sparkar du känt tidigare är nu mer som knuffar eftersom fostret börjar bli för stort för att röra sig fritt i fostervattnet.

Ett foster som väger cirka 1,8 kilo

Igår var jag på besök hos min barnmorska Camilla och vi mätte blodtryck och pratade allmänt om hur jag mår och känner. Känns skönt att få ventilera en del saker med någon som har som jobb att lyssna på gravida:) Det blir mycket gnäll nu, men det är faktiskt riktigt jobbigt för tillfället. Sömnbrist deluxe blandat med smärtor som blir värre och värre för varje vecka gör inte underverk för humöret vill jag lova. Peter, Victor och även hundarna får stå ut med en hel del humörsvängningar.  Alltsom oftast slutar dessa svängningar med att jag själv står och grinar...

I alla fall så verkar allt vara bra med bebis. Mina mått på magen igår var 30,5 cm, och hjärtljuden låg på 130-135 slag / minut. Hon klämde också på magen och konstaterade att huvudet ligger "neråt" men är ruckbart, och bebisens rumpa låg högt upp i magen, under mitt högra bröst. Och det gick faktiskt att känna på lilla rumpan genom bukväggen. Det kändes lite som en hård liten boll:)

Min mage idag


 
 

4 kommentarer:

  1. Bröstpump kan vara jättebra att ha :D
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte pumpa ur när V & J var små men ryckte det var väldigt bökigt... Men jag ska prova igen om det behövs den här gången.

      Radera
    2. Med Freja hade jag en elektrisk från apoteket..var kanon när jag behövde "lätta på trycket " ;-)
      Kram

      Radera
  2. Hej! Ett tips för avlastning vid amningen är en stödkudde som finns på Ellos med 20 % just nu. Den passar till annat också, för avlastning. Hoppas tipset är till nytta! Lycka till med bebben.

    SvaraRadera