tisdag 15 oktober 2013

Valpar!

Nu är valparna här!
Pixi började blir orolig igår eftermiddag, hon vankade av och an och gnällde så jag förstog att nu var det något på G.
Klockan halv sex började hon krysta och klockan kvart i åtta kom den första valpen. Det var en LÅNG väntan! Så lång att jag ringde till veterinärstationen i Kd och de tyckte att jag skulle komma in, men under tiden jag satt i telefon så kom den första valpen.

Sen tog det ungefär en timma innan nästa kom, och så fortsatte det tills fyra stycken sötnosar krälade runt i buren.
Jag agerade barnmorska eftersom Pixi var ganska medtagen på slutet och valparna hade sega fosterhinnor. Jag fick ta i med naglarna för att få bort dem. Alla valparna andades fint och var pigga så det var ganska odramatiskt.

När allt var över så var Pixi ganska så slut, och så fort valparna kom nära för att söka efter tuttarna så morrade hon åt dem, visade tänderna och ville inte alls gosa.
Jag satt uppe till 1 inatt för att se så inget farligt hände, men jag konstaterande att det slutade vid "bara" morrande, hon var väl så slut att hon inte orkade ta dem till sig, och kanske inte heller förstod att de var hennes. När lampan släcktes och det blev tyst och lugnt så lugnade hon ner sig och de fick komma intill och puppa och jag drog en lättad suck.
Nu idag är hon moderligheten själv och har knappt tid att äta eller gå ut och kissa, hon vill BARA vara hos valparna och tvätta och gosa.

Åh, vad jag är glad att det här har gått bra och att valparna och Pixi mår bra nu efteråt.

Det blev två killar, den enda är tecknad som Pixi fast med en vit fläck på magen. Den andra hanen är nästintill kolsvart och han  ar den största av dem alla. Hela 160 gram!

Och så blev det två små flickor på 130 gram. Den ena vit med några svarta fläckar. Den andra mera svart med vita fläckar.

Alla är gudomligt söta:)






13 kommentarer:

  1. Men åååå så söta !!!!!
    Skönt att allt gick bra <3 kram Titti

    SvaraRadera
  2. Härligt!!! Vilka sötisar <3 Grattis till Pixi o resten av familjen. Kram Ida

    SvaraRadera
  3. Grattis till er alla <3 Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Åh, så underbara!

    SvaraRadera
  5. Gott att allt gick som det skulle! Att Pixi kunde föda 4, inte så små valpar ändå när hon är inte så stor själv. Duktigt! Då är hon värd nåt extra gott. Tur att hon hade en så händig barnmorska eller valpmorska kanske man ska säga. Grattis!

    SvaraRadera
  6. GRATTIS OCH DUKTIGT PIXI OCH DIN DUKTIGA VALPMORSKA.
    Kramar till er alla.
    Ulla och Sven

    SvaraRadera
  7. Å så söta !! Grattis :) Ewa

    SvaraRadera
  8. Men å va söta! Kram till er från Prostgården

    SvaraRadera
  9. Vilka sötisar:-) stort grattis till stolta Pixi o stolta matte o husse;-) från Fölsvik

    SvaraRadera
  10. Vilka små godingar !!! Kommer på tittöl när jag kommer till Sunne nästa gång .Kramizar Gunilla

    SvaraRadera
  11. Grattis till de små underbara liven och att allt flöt på så smidigt! Så otroligt söta :-)

    SvaraRadera
  12. Åh, så roligt!! Och roligare lär det bli när de börjar tassa omkring :)

    SvaraRadera
  13. Va fantastiskt att vara med när dom kom till världen.Pixi va otroligt duktig.Så söta och härliga dom är.Kram

    SvaraRadera