måndag 31 mars 2014

Magen vecka 39

Gravid i vecka 39

Barnet

Fostret väger omkring 3,2 kilo, är ungefär 50 cm långt och är nu förberett för sin födelse! Fostret har fått mycket näring och även skydd mot vissa sjukdomar genom dina antikroppar, som kommer att skydda barnet den första tiden innan det har bildat egna.
Fostrets hjärna utvecklas hela tiden och kommer inte att vara helt färdig förrän barnet är runt två år. Tånaglarna har vuxit ut nu och täcker hela tån.

Mamma

Många blivande mammor längtar intensivt efter att graviditeten ska vara över nu. Du kan känna dig tung och trött samt ha kraftiga förvärkar men härda ut, snart är förlossningen här.

Ett 39 veckor gammalt foster som är 50 centimeter långt.













Och så här ser min mage ut idag...


Undrar om den kan bli så mycket större nu...? Klädförrådet är väldigt begränsat, och inte ens Peters t-shirts räcker till. Det som förr var tunikor är nu mina toppar:)

Just nu längtar jag intensivt efter att det hela ska dra igång.
Anledningen till detta är att jag sväller i händer och fötter, samt att jag mår illa så fort jag ligger ner. Om jag mot förmodan skulle råka somna till en stund på natten så vaknar jag ofta med ett ryck av att jag håller på att kräkas. Det är riktigt, riktigt obehagligt.

Inatt satt jag uppe och storlipade i min ensamhet och tyckte synd om mig själv, men efter att jag fått ihop iallafall några timmars sömn på morgonkröken så kändes det lite lättare igen.
Efter samtal med barnmorskan så ska jag testa det här inatt....

Hoppas att det hjälper lite...Det ska tydligen lägga sig som ett lock över magmunnen och förhindra att magsyra kommer upp.
Någon som varit med om liknande? 





3 kommentarer:

  1. Hej! Jag har provat den där magmedicinen, när jag var gravid. Tror jag tog den i flytande form och det funkade! Den lägger sig väl som ett lock i magsäcken så syran inte tar sig upp. Hoppas det fungerar för dig!

    SvaraRadera
  2. Hej! Trodde att det skulle finnas inlägg om bebisen..men nej!!
    Jag hade också typ sån medicin och det hjälpte mig. Fast jag hade inte som du att nära kräkas men....nu får bebisen titta ut! När är det sagt egentligen? Kram JM

    SvaraRadera

  3. 14 april är BF datum. Då hoppas jag att bebis är ute och du ska slippa läsa om alla mina gravid krämpor :)

    SvaraRadera