tisdag 11 mars 2014

Magen vecka 36

Det får bli en dubbel eftersom jag missade vecka 35...

Gravid i vecka 35

Barnet

Fostret väger ungefär 2,4 kilo. Det har blivit knappt 47 centimeter långt och har oftast lagt sig med huvudet nedåt. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen.
Fostret har lagt på sig mer fett. Huden är tjockare, mindre genomskinlig och börjar räta ut sig. Det ulliga hår som tidigare funnits på kroppen är borta, och huden är täckt av rikligt med skyddande fosterfett. Om barnet skulle födas nu kan det vara så insmort att huden är vit och kletig av allt fett

Gravid i vecka 36

Barnet

Fostret börjar förbereda sig på att födas. Det tränar andning, men inte när det sover djupt. Fostret har nu längre perioder av både sömn och aktivitet. Det rör sig lika ofta som förut men kan inte ta ut svängarna på samma sätt. Därför upplever man oftare att det i stället puffar och gör svepande rörelser.
Fostret lägger på sig ungefär 14 gram fett varje dag, och väger i den här veckan runt 2,6 kilo. Pojkar är ofta något tyngre än flickor. Det skiljer ungefär 100-200 gram mellan pojkar och flickor.
Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan det minskar snarare eftersom mammans kropp absorberar en del av det.
Ett 36 veckor gammalt foster som är 47 centimeter långt.

Och så här ser min mage ut idag när det är ganska exakt 1 månad kvar till BF.

Hur mår jag då? Jo, tack mycket bättre nu när förkylningen äntligen släppt. Jag sover fortfarande riktigt dåligt pga ont i bäcken och höfter men det spelar liksom ingen roll nu när jag kan ta dagen som den kommer. 
Magen har sjunkit ganska rejält sista veckorna och det trycker på neröver, men det har har blivit mycket lättare att andas:)
Idag har jag varit hos barnmorskan och magen växer som den ska, huvudet är fortfarande rörligt vilket är helt normalt, huvudsaken är att det ligger neråt och det gör det. 
Jag känner att veckorna går riktigt fort nu, och det känns både skrämmande och spännande att vi snart ska få en ny familjemedlem...Mycket av tankarna går till att fundera på hur bebisen är, om den är frisk, om förlossningen kommer att gå bra osv. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar