fredag 9 augusti 2013

Lite av varje...

Nu har vi "landat" ordentligt hemma, och vardagslunken har tagit vid.
Som alltid när man varit borta ett tag så finns det massor att göra när man kommer hem och har ett hus, men nu är det mesta överstökat.

Vad gör vi på dagarna då?
Victor har gått på is nu, så det har varit en del fixande med hans utrustning. Igår var vi till Karlstad och köpte nya skridskor, klubbor och benskydd. Axelskydd hade vi köpt tidigare. Gossen växer så det knakar och det märks verkligen på utrustningen! Han kör ett ispass per dag, och oftast ett fys pass på det.
När vi ändå var i Karlstad igår så passade vi på att besöka Ikea och kolla in deras nya köks sortiment. Jag hade ju ritat upp ett kök i deras köksprogram, men nu blir jag nog tvungen att rita om igen eftersom de bytt från det gamla Faktum till ett nytt som kallas för Modul.
I alla fall så var det bra att ha både Victor och Peter med, för nu bestämde vi vilka luckor vi ska ha, och bänkskivor. Vi har också bestämt oss för att vänta med köket tills våren. Att dra igång ett så stort projekt nu har vi inte energi eller tid till. Så nu har vi hela vintern på oss att planera allt in i minsta detalj.
Jag ska försöka få ut en skiss av ritningen till köket och visa här.

Jag köpte mig en dataväska på Ikea  igår som jag är väldigt nöjd med. Jag drar ofta med Tentipi datorn hem och har haft den i en tygpåse där alla sladdar trasslar ihop sig, men nu blir det ordning och reda. Den var på "family pris" så den kostade bara 179.-:) Den är jag riktigt nöjd med:)




Vad mer kan jag berätta....Jo, Pixi löper nu. Och det har vi väntat på eftersom vi panerat att para henne. Jag har räknat ut att det borde bli de "rätta dagarna" tisdag-onsdag nästa vecka. Atlas matte är underrättad, så får vi se hur det går, om de vill "komma till"...Jag kommer inte att pusha på, utan de får bestämma själva. Just nu håller jag på och läser in mig på ämnet så jag ska vara förberedd.

Några rader om bina också när jag ändå är igång...De "äter" som bara den... eftersom det är så pass dåligt med naturlig mat i form av blommor just nu så drivfodrar jag med sockerlösning, så de ska komma igång ordentligt. Inför vintern gäller det att ha många bin, och då behöver de föröka sig ett tag framöver. Och för att de ska föröka sig behövs massor av mat både till bina men också till larverna.
 Varje kväll har jag gett dem en burk med lösning på 1 kg socker och 1 liter vatten, och när jag kollar på fm dagen efter så är den slut! Jisses alltså, vad de suger i sig. Jag kommer att fortsätta med detta några dagar till, sen kommer jag succesivt att dra ner innan invintringen sker i början/mitten av sept.

Och så vill jag tillägga att det är väldans skönt att ha semester:) En vecka kvar att njuta av innan jobbet drar igång igen.

1 kommentar:

  1. Låter som om allt gick bra med tillsättningen och utvecklingen i din kupa :-)

    SvaraRadera