tisdag 13 augusti 2013

Besök i bikupan

Idag var det soligt och fint väder mitt på dagen så då passade jag på att besöka bikupan och gå igenom alla lister för att se vad som hänt sen sist, och också för att se vad bina gjort med all den sockerlösning jag gett dem.


Och jag blev riktigt glad av det jag såg idag! Foderramarna var välmatade, så det är där de har lagt sockerlösningen, precis som de skulle. Duktiga bin!
Drottningen sköter också sitt jobb på ett bra sätt för det var massor av nya ägg och larver. Jag blev extra glad av att de byggt helt nya vaxkakor också som innehöll små larver. Det är dessa bin som kommer att vara klara lagom till invintringen och förhoppningsvis ta samhället igenom vintern till nästa vår.

Tog bara ett par kort idag. Att hålla i kakan med en hand och ta kort med den andra var inte det lättaste...
Bilden visar en helt nybyggd vaxkaka med små larver, och täckta celler där bina förpuppar sig (sista stadiet) innan de kommer ut som färdiga bin.
Högst upp till höger på vaxkakan ser ni lite ljusare lock över cellerna. Där förvarar de lite honung.

Det här känns lite som "mission complete" måste jag säga. Det är en oerhörd tillfredställelse att först ha byggt kupan, och sen att samhället etablerat sig så pass bra.


3 kommentarer:

  1. Oj! Det där skulle jag inte klara av... :) Men det är intressant att läsa när du berättar hur det går till i en bikupa! Kram/Anna-Karin L.

    SvaraRadera
  2. Gratulerar till väl utfört arbete. :-)

    SvaraRadera