lördag 24 augusti 2013

Besök hos bina 24 Aug

Idag har jag sett över mina bin igen. Det var nästan två veckor sen senast, så nu var jag lite nyfiken igen på vad de haft för sig sen sist. På nästa kupa ska jag definitivt bygga ett inspektionsfönster.
Och det visade sig att det inte hänt så jättemycket i kupan, ungefär som jag gissade...

De bygger lite vaxkakor, och drottningen lägger lite ägg, men det är ingen jätteaktivitet och det beror på att det är  dåligt med blommor som blommar.
Är det dåligt med mat, så drar de inte fram så många nya bin, eller de tar inte fram fler än de klarar att mata kanske man skulle kunna säga.


Min bror Marcus var med och fotade idag.


 
 


Jag börjar alltid med att titta ute  i kanterna på kupan där de har sina matförråd.



 
 Överst på den här kakan ser ni honung som de täckt över med ett lock. Det betyder att honungen har rätt fukthalt.

Samma sak här. Och så har de gjort ett eget "titthål" rakt igenom kakan... Eller kanske en genväg?

Fösriktigt vänder jag på kakan för att kolla båda sidorna.


Och här ser ni min drottning med en röd prick på ryggen som jag döpt till Astrid. Eftersom detta är min första bi "kull" så börjar jag med ett namn på A. Och Astrid är ett bra drottning namn tycker jag. Nästa ska heta Beatrice (som Hollands ex drottning)


Jag avslutade med att täppa för två av flusterhålen. De senaste veckorna har bina klumpat ihop sig och täckt för där på kvällarna, antagligen för att spara på värmen. Nu har jag satt in frigolit pluggar, så hoppas jag att det blir lite varmare och trevligare för dem på nätterna.
Som sagt, jag provar mig fram lite försiktigt som biodlare och gör det som jag tror blir bra.

 
 

Nu när jag kommit igång lite och känner mig lite mer varm i skorna när jag handskas med mina bin, så önskar jag att jag hade gjort en kupa till på en gång så jag hade haft två samhällen. Det känns lite pluttigt med "bara" ett....Nästa år ska jag bygga två till, det har jag som mål. Bara för att det är så kul! :)

2 kommentarer:

  1. Titthålet är en genväg :-)
    De gör rätt många sådana när de bygger som de vill. När du får bort de gamla kakorna från ramkupan och de enbart har egentillverkade kakor så under lättar de förflyttningar tvärs kakorna. Det har de mycket glädje av när de sitter i vinterklot och det blir riktigt kallt. Tar fodret slut kan de lätt flytta till nästa kaka utan att behöva gå runt kakkanten utan fortsätta i klotet. Betydligt mindre risk att de blir "fastfrusna" och svälter ihjäl.

    Kul att du tycker det är kul. Faktum är att det bara blir roligare med tiden.

    SvaraRadera