tisdag 19 november 2013

Magen vecka 20

Halvtid!

Nu går veckorna snabbt, och det händer ganska mycket varje vecka. Nu känner jag sparkarna från bebis tydligt, och ibland känner jag hur en arm eller ben sveper innanför huden i magen.
Jag sover bättre (ibland tom mycket bättre), jag mår inte illa längre, och jag känner mig väldigt harmonisk för tillfället.

Nu har jag/vi vågat börja planera för en bebis i huset, och snart ska det väljas tapeter och barnrummet göras iordning. Det är viktigt att hela familjen är överens om vad som ska vara i barnrummet. Det är ju Julias gamla rum, och det måste kännas "rätt" innan vi gör förändringarna.
Ni får säkert följa med på den resan också:)

Idag var första besöket hos min gulliga barnmorska Camilla, och jag fick lyssna på hjärtat för första gången. Som en galopperande häst ungefär. Jättemysigt, och jag fick faktiskt en liten tår i ögat. Tänk att det är en bebis där inne som lever, växer och mognar.
Hjärtat slog med 135 slag/minut, och det är ungefär exakt samma som med Victor som låg på 130-135 hela graviditeten. Men Julia låg jag på 140-145 slag/minut.

Det här kan man läsa på vårdguiden.se om att vara gravid i vecka 20...

Gravid i vecka 20


Fostret växer i livmodern och magen kan börja bukta ut lite grann. Här är fostret i 20:e veckan och 24 cm långt.
Fostret växer i livmodern och magen kan börja bukta ut lite grann.
Här är fostret i 20:e veckan och 24 cm långt.
Halva graviditeten har gått. Man börjar få en mage som alla kan se och livmodern når ända upp till naveln.
Fostret väger nu ungefär 350 gram och är runt 24 centimeter långt. Det har fått ögonfransar och kanske lite hår på huvudet. Ögonlocken är färdiga. Fingrarnas naglar växer, men de täcker inte hela fingertoppen än. Svettkörtlarna blir färdiga nu, men fostret kommer inte att börja svettas förrän efter sin födsel.
Fostret har fått känsel, och kan reagera på smärta. Det kan göra avancerade rörelser som till exempel bakåtkullerbytta.

Och här är min mage idag.


 
Om någon mer gravid läser så vill jag tipsa om byxorna jag har på mig på bilden. Det är de absolut skönaste byxorna jag någonsin ägt. Jag har investerat i 2 st för att jag inte står ut när det första paret ligger i tvätten. Kommer från Sobea.se och funkar bra även när man inte är gravid. Då viker man bara ner mudden i midjan.
 
 

4 kommentarer:

  1. Skönt att du mår bättre :) Vi ses snart va? I Östersund...

    SvaraRadera
  2. Jaaaa, vi ses snart i Östersund! Det ser jag fram emot:)

    SvaraRadera
  3. Härligt att du får sova! Jag sover också bättre OM jag får sova själv vilket jag gjorde igår natt. Underbart!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja Maria roligt höra att du mår bra tänker på er. Hälsa nu Peter och Victor.
    Kram till er från
    Ulla och Sven

    SvaraRadera