torsdag 24 mars 2011

Föreläsning

Känner ni igen den här killen?





Inte...det gjorde inte jag heller förrän igår... Han heter Charlie Söderberg och har skrivit en bok som heter ETT RIKARE LIV! Och så har han varit en av proglamledarna för "Lyxfällan"

Ett program som jag inte kollat på, eftersom jag inte gillar att gotta mig i andras miserabla ekonomier. Och så har jag ansett att vår familj har så god ekonomi att vi inte behöver några goda råd eller tips...men ack så fel man kan ha!

Charlie har tänt en eld i mitt bröst! Nu ska det minsann ändras på aktiva och passiva inkomster och utgifter!

Igår kväll var Charlie på Spa här i Sunne för att föreläsa för oss Sunnebor om hur MAN BLIR RIK!




Madde och jag vågade oss ända fram till scenen för att bli fotade med Charlie...

Och det var den bästa föreläsning jag varit på på väldigt länge! Inte nog med att han hade sjukt rolig humor och fick mig och Madde att sitta och fnissa nästan hela tiden. Han hade dessutom huvudet på skaft och hade knäckt nöten om hur man blir rik. Inte bara rik på pengar, utan rik på tid. Och hur man kan få kulorna att rulla in fast man inte behöver jobba aktivt...

Han pratade också om HOTIVATION- om att man gör en massa saker (tex går till jobbet på morgonen) bara för att man måste.
Alltså motsatsen till motivation- som ju liksom är så roligt att det bara rullar på av sig självt.

Och om man då tänker sig sitt jobb. Är det motivationen eller hotivationen som styr?

Han jämförde också ett företags kickoffer som kanske infaller ett par gånger per år som man gladeligen åker på och lägger ner en massa tid och energi på. För vem vill inte trivas på jobbet?

Och så frågade han hur många av oss som tar med familjen på en kickoff?
Hur mycket tid lägger vi på att planera ekonomi, framtid, mål osv med dem vi lever ihop med. Det var inte många händer som åkte upp i salongen när den frågan kom...

Vad är viktigast i livet? Älskar jag mitt jobb? Är det värt att jobba som jag gör för att ha det som vi har det idag?

Charlie fick mig att inse att vårt hus inte är en "tillgång", utan en burk som kostar en förfärlig massa pengar VARJE månad. Dessutom är det inte VÅRT hus utan bankens. Och vad händer om räntorna går upp? Kan vi bo kvar?

Ja ni hör själva...Charlie har "väckt" mig!
Efter föreläsningen pratade jag och Peter om det här, och han var med i mina tankegångar om "ekorrhjulet".

Spontan som jag är så har jag redan sålt huset (i tanken alltså) och så sitter vi en fin lägenhet istället och pekar finger åt banken som förlorat oss som lånekunder...och så har vi sjukt mycket pengar över också, för jag har fått förnuftet tillbaks och slutat spontanshoppa.


Återstår att se hur långt vi kommer på Charlies inspiration, men en sak är då säker! Jag vill ur detta evinnerliga och aldrig slutande snurrande ekorrhjul!

NU!


Om ni också blir nyfikna på Charlie och vill veta mer om hur NI kan bli rika så läs det här: http://www.balansekonomi.se/

3 kommentarer:

  1. Så skoj att gå på en rolig och bra föreläsning. Önskar att jag hade kunnat följa med er :) Skulle sitta bra att komma ur lite ekkorhjuls-tankebanor. Vi hörs!

    SvaraRadera
  2. Skulle varit kul att ha dig med på föreläsningen Lena=)

    Kraaaam!

    SvaraRadera
  3. Kul med föreläsning !!! Men jag måste säga att vi skulle INTE bo billigare i lägenhet än vad vi gör i huset .... men självklart finns det mycket annat som man ka spara in på ;)

    Kram kram Titti

    SvaraRadera