tisdag 17 juni 2014

Midsommar sill

I år ska vi fira midsommar hemma hos min mamma, och jag har lovat att ta med mig sill och fröknäcke... Och jag tänkte faktiskt prova på att göra egna inläggningar i år nu när jag är hemma och har tid att pyssla lite mer i köket...

Jag ska göra den här
Recept: Kajsa Nymans sill med äpple och pepparrot

Och den här

Recept: Senapssill

Och den här
Recept: Skärgårdssill med stenbitsrom och dill

Och så en variant på farmors gamla beprövade recept som aldrig är fel på "vanlig" inlagd sill!

Och till detta ska jag baka ett fröknäcke som jag fullkomligen fått dille på! Börjar jag att äta, så kan jag inte sluta...

Recept: Fröknäcke

Just nu står sillarna i kylen och genomgår "inläggnings fasen". På torsdag ska jag göra rörorna till dem, och efter det ska jag återkomma med resultatet efter ett litet smakprov...





2 kommentarer:

  1. Det ser så gott ut,ska bli så härligt och få hem er på midsommar.Kram mamma

    SvaraRadera
  2. Det ser mycke gott ut dina sillinlägg,knäckebrödet vet jag är mycke gott och svårt att sluta äta..
    Vi ska fira midsommar nere vid sjön med grannar och sillen står inte på min lått i år.
    Önskar hela fam glad midsommar från oss i Fölsvik.

    SvaraRadera