torsdag 5 juni 2014

I vår trädgård...

Just nu kan man se från dag till dag hur det växer i växthuset och i odlingslådorna,  speciellt på gurkorna som växer så det knakar! Flera cm varje dag är inte ovanligt! 
Även om jag inte har så mycket tid att pilla med växterna iår så gör jag mig en tur ut i trädgården varje kväll och försöker hålla efter lite. Det är ju bara så kul att hålla på och få lite jord under naglarna!

Vi har...

Gurkor...


Minigurkor som ska skördas när de är drygt 10 cm. Första gången jag odlar dem...ska bli kul att se om de smakar som vanlig gurka. 

Och vanlig slanggurka...


Vi kommer få äta gurka på längden och tvären om ett par veckor om alla smågurkor mognar och blir stora...



Tomaterna...3 olika sorter...

Fikonträdet som klarat vintern fint i växthuset och som nu har ca 10 fikon på sina grenar. De får vi äta med andakt!


Krydd/ ört landet...


Och i några av lådorna har vi sallader av olika sorter som mache, roman, ruccola och vanlig plock. Och spenat såklart som vi skördar och käkar som salladsblad.


Och potatis. 

 Zucchini och lite av varje som selleri och broccoli som jag bytt till mig och provar för första gången...


Fördelen med att dra upp egna plantor är att man oftast får lite för många än man vill/ kan ha. Då kan man byta med andra odlare som råkat ut för samma dilemma, så kanske man har tur att få plantor man annars inte skulle ha odlat. 

Fortsättning följer...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar