måndag 12 juli 2010

Idag packar vi...

...för en liten semester tripp till Dalarna. Vi ska hälsa på Peters syster dotter Maria och hennes familj som har ett landställe i Venjan.

Imorgon är det tydligen något av en "Venjan dag" med springlopp för stora som små, där hela familjen Lindgren/Eriksson ska vara med, och även en marknad på byn.

Vi blir borta några dagar och jag gissar att jag kommer hem lagom tills det är dax att packa om väskan för att åka till England!

Igår kväll var jag flitig med kameran och fotade lite av växtligheten här hemma...

Den här stringhyllan (heter den så?) har vi fått av Peters pappa...jag kan inte bestämma mig för om den är fin eller ful...men den fyller sin funktion på altanen ialafall...


Basilikan som jag fått av mamma växer så det knakar...



Och lutärtorna blommar äntligen...de luktar ljuvligt på kvällen!



Tomaterna är fortfarande gröna...men många!


Physalisen börjar att ge frukt...



Och Chilin fortsätter att spotta fram sina starka frukter...hittills har den här plantan gett ca 20 st!!!



Pelargonen Apple Blossom som jag beställde från odla.nu i början av sommaren, som ett litet skott, blommar nu för fullt.



Och så min favorit - lavendeln som jag inte vill vara utan en enda sommar har börjat blomma så smått den också. Jag älskar att dra handen över bladen och lukta på lavendel doften...det sägs att den ska ha lugnande egenskaper, och vem vet, kanske är det därför jag gillar den så mycket! Om några veckor när den blommar mer ska jag baka lavendelskorpor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar