tisdag 11 augusti 2009

Semester i Stockholm

Nu har den sista semester veckan börjat för både min och Peters del.

Vi passade på att åka till Stockholm för att komma hemifrån ett tag, men också för att hälsa på lite släktingar, och för att roa oss=)

Första dagen hälsade vi på Calle & Maria och deras tre härliga barn. De var ju hemma hos oss för några veckor sen, så det var ju inte så länge sen vi sågs. Ändå hade det hänt en hel del med lilla Olof. Han har lärt sig att gurgla fram ljud och att göra bubblor med munnen. Han är helt oemotståndlig!


Dag två, som alltå är en tisdag, åkte vi till Naturhistoriska museet för att se på massa uppstoppade djur.



Trodde vi ... Men det var en hel del annat att kolla på också. Bland annat hade de en "sten och mineral" utställning som jag blev helsåld på.
Efter vårt besök gick jag in i shopen som de hade brevid entren, och där shoppade jag loss ordentligt...på sten...ja just det...??!! Och just nu i denna stud undrar jag vad det var för infall. Jag hoppas att jag hittar en fin plats för de här stenbitarna när jag kommer hem, annars kan jag nog redan ranka det som årets mest onödiga inköp!


För den som tycker om stooora djur, kan jag tala om att det här är ett valhuvud. Och det som hänger ner på sidorna som svarta trådar är barder, som de silar maten med. Hela valen var ca 30 meter lång så det var mäktigt...
Efter vårt besök på museet förflyttade vi oss till Kungsholmen och Flemminggatan. Där bor Helena och hon är så snäll och lånar ut sin lägenhet till oss när hon är på tjänsteresa. Det är tur att hon inte är hemma för det blir LITE rörigt när fyra pers och VÄLDIGT mycket packning ska trängas på 40 kvadrat...

Här är ett mysigt träd som vi hittade utanför Universitetet. Det är en jättestor -och säkert jättegammal ek som var helt ihålig, men faktiskt levde och frodades ändå. Axel 4 år tyckte den var jättekul.
Innan mamma Maria kom och hämtade upp honom framåt kvällen, frågade vi vad han tyckt varit roligast under dagen på museet. Och svaret blev att åka tåg (tunnelbana) och att åka rulltrappa med Victor...lättroad kille=)
Imorgon ser det ut som att det ska bli jättefint väder. Om det stämmer ska vi ta en båttur ut till Fjäderholmarna och spendera dagen där- med förhoppningsvis lite havsbad...
Efter det ska jag se till att ha en bra bok tillgänglig, för då ska övriga familjen åka karuseller på Grönan. Jag kommer att sitta brevid och bli illamående bara av att se på när de snurrar runt...
Så nu går jag och lägger mig och håller tummarna för att solen lyser när jag vaknar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar