torsdag 4 oktober 2012

Jag ger mig....



De sista veckorna på jobbet har varit riktigt roliga men också slitiga.


Jag har slitits mellan den stora lyckan att faktiskt vara igång med arbetet igen, till att fundera på hur jag ska orka ta mig igenom kvällarna efter jobbet.
Vissa kvällar har jag varit helt nockad och så trött att jag bara gråtit eller varit arg på mig själv. I fredags kom droppen när jag kände att livet knappt var värt att leva för att jag inte orkade med mig själv eller något annat runtomkring mig. Allt var bara svart.

Det kändes som ett vägsjäl, och jag var tvungen att ta ett beslut.
Fortsätta ånga på som jag gjort, och blunda för konsekvenserna, eller sakta ner tempot. Jag valde det senare alternativet (eftersom jag har några hjärnceller kvar som tydligen verkar fungera mitt i allt kaos.)
Så nu jobbar jag 60% ett tag framöver, så får vi se om det känns bättre om någon månad eller så.

Jag vill också poängtera att det inte är jobbet det är fel på, jag vill jobba och jag tycker att jag har världens bästa jobb och arbetskamrater,  men det är mina krafter som inte är som de ska än.

Jag vet att jag är stark, men i det här fallet tänker jag inte utmana mig själv efter allt som hänt. Tröttheten tror jag är kroppens sätt att läka, för att lappa ihop själen så gott det går. Ibland har det kännts som om min själ är stora uppslitna sår som bara fladdrar i vinden när jag ångar på och springer som fortast. Och att inte ge mig själv tiden att få det här att läka ihop någorlunda är som att be om en stor fläskig infektion i hela kroppen. Och jag är ganska säker på att den infektionen kallas "utmattning"...

Och redan nu efter några dagar med de nya arbetstiderna så tycker jag att jag mår bättre och hämtat upp mig litegrann.

11 kommentarer:

  1. Bra att du stoppade i tid, ta hand om dig nu! Kram Åsa G

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är som faktiskt lyssnade på kroppen!!!
    Jag har hört att det tydligen inte är den som hinner flest saker på en dag som vinner, men att sen åtgärda tempot är ju en annan femma ;-)
    All kärlek till dig (er) min fiiiiiina vän!!!

    SvaraRadera
  3. Va bra att du drog i nödbromsen Maria! Livet är viktigast<3 Kram

    SvaraRadera
  4. Bra läst på kartan Maria lätt att välja fel väg eller omväg. Hoppas det gör dig gott med xtid! Kram Ewa

    SvaraRadera
  5. Du är så klok Maria! Jag imponeras och har gjort det många gånger tidigare oxå. Kram på dig

    SvaraRadera
  6. Bra att du lyssnade på kroppen Maria och att du redan nu känns piggare. Kom ihåg att jag alltid finns för er allihopa.Du är stark men det som hänt tar lång tid att läka.Ha en bra helg och mys med Peter och Viktor och goa Pixi.Stor kram mamma.LOVE YOU

    SvaraRadera
  7. Vilken tur att du hade några hjärnceller kvar som satte in bromsen! Hade du inte gjort det, så är det då hippocampus blir ett grått russin och då förstår man inte att man redan är utbränd, utan kör på tills man totalt stuper och sen inte kommer upp ur sängen.
    Det brukas sägas, att om man varit utsatt för negativ stress i 1 år så tar det minst 1 år att läka, men sånt struntar ju tyvärr försäkringskassan i många gånger. Vi har olika sätt att sörja och det måste få ta sin tid. Ge dig tid för återhämtning, du behövs!

    En varm solig höstkram från mig!

    SvaraRadera
  8. Snälla Maria, tänk på dig själv och Peter och Victor, det ni varit med om finns ej ord för, som jag säger ni vet att ni
    finns här i våra tankar.

    MÅNGA KRAMAR TILL ER

    Ulla och Sven

    SvaraRadera
  9. KRAM!! Man kan vara stark... men inte superstark.. Bra att du lyssnar på kroppen och låt sorgen få ta sin tid, den tid som det behövs för att klara vardagen. För saknad och sörjd kommer fina Julia alltid att vara hemma hos er! Ta hand om er <3 // Ida m familj

    SvaraRadera
  10. Jag känner dig inte men har följt din blogg ett tag. Jag har tänkt mycket på dig och din familj och allt ni varit med om. Det låter som utbrändhet det du beskriver (vet hur det känns), och det är väl inte konstigt. Bra att du lyssnar på kroppen, för den säger ifrån när den inte orkar mer. Kanske ännu mer borde vi lyssna på själen när den är trött. Är det inte sherpas, som hjälper klättrare i Himalaya, som sätter sig ner på väg upp och väntar på själen? När det känns bra så kör de igen. Det borde vi kanske lära oss nåt av. Det har blivit så viktigt för oss att bara köra på, att vi glömmer att känna efter hur vi mår. Ta hand om dig nu och vänta på själen! Kram.

    SvaraRadera
  11. BRA att du lyssnar inåt, Maria. Det tyder på styrka, inte svaghet. Fortsätt med det. Jag tror vi alla bär på en inre ledstjärna. Ta hand om dig och fyll tillvaron med sådant som gör dig gott. Kramar Stina

    SvaraRadera