måndag 19 april 2010

Oj, oj

Idag var det dax att se slutresultatet på gjutningen....och som jag väntat!

Och jag kan inte säga annat än att det blev ett fiasko för mina saker!
Krukan som jag var mest spänd på fick vi hacka ur formen. Vi hade lyckats med konststyckett att gjuta fast innerformen i bottenplattan. Vi drog, slet, hamrade och provade allt för att få loss krukan ur formen- men nej...det satt bara fast. Så jag tog beslutet att rädda formarna som jag ändå betalat en slant för. Flisorna rök verkligen i Lenas nya växthus, och stundvis var jag lite nervös för att en stor bit skulle fara upp och krascha någon av rutorna.
Men skam den som ger sig! Efter att jag och Lena hackat ut formen ur den misslyckade krukan så gjorde vi genast ett nytt försök. Den här gången ska vi ta det i två etapper, så idag började vi med att gjuta en bottenplatta, för att imorgon gjuta upp "väggarna".

Eller förresten, helt misslyckat blev det inte...en ljusstake blev ganka så ok. Den ska stå tills imorgon och härda till sig ordentligt bara, för kanterna var fortfarande lite porösa.

Övning ger färdighet heter de ju, och bara jag får lite snits på det här så tror jag att det kommer att bli mycket gjutande i sommar. Det roliga är juatt man kan göra både små och stora saker. Och sådant som man kan ha till nytta, som tex krukor, och saker till dekoration.

Ja ni hör, jag är frälst på betong...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar