fredag 26 juli 2013

Inflyttningsfesten!

Lite bilder från dagens flytt av våra bin från den kupan som vi fick med från säljaren, till vår egen Topplistkupa.



Före flytten...bina surrar i morgonsolen.

Här skär vi loss vaxkakan i nederkant och på sidorna. Översta listen sparar vi och flyttar över till en list som passar i just vår kupa.


Vi skakar ner bina från ramen i den nya kupan. De som inte åker av i skakningen borstar vi försiktigt av med en gåsfjäder.
 

Nu ser ni hur vi format kakorna som hänger i nya kupan. Och den ramen  som vi håller i ska strax bli tillformad.

 
Patrick i bild som var snäll och hjälpte mig med flytten.
 
 
Mitt i bilden ett bi som just "föds" och kryper ur sin täckta cell. Väldigt fint ögonblick.
 
 
Och så en suddig mobilbild som Peter tog (den enda bilden på mig in action)
 
Hela flytten gick på ungefär 1 timma, och jag är väldigt glad att Patrick hjälpte till.
Jag kan också konstatera att det är väldigt snälla bin vi köpt. Rasen heter Buckfast.
Och fast vi gjorde ett så pass stort ingrepp i deras hem idag så gjordes inga attacker på oss.
Jag har tittat till dem flera gånger idag, lite på håll, och de verkar ha acklimatiserat sig fint. Och de verkar också ha hittat till de blommor som fortfarande blommar i skogen bakom oss.
Nu ska jag inte störa dem på lite drygt en vecka. Ska bli spännande att se vad de hittat på nästa gång jag tittar in i kupan...

2 kommentarer:

  1. Tack för trevlig pratstund och gott fika :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Patrick, för att du tog dig tid att hjälpa till. Det var oerhört skönt att ha någon erfaren med den här första gången

      Radera