måndag 22 juli 2013

3 days to go:)

Nu har jag börjat nedräkningen mot min semester....:)
3 dagar kvar, sen är det min tur. Många av mina kollegor har haft både 1, 2 och 3 veckor redan så nu är det på tiden att jag också får lite ledighet:)

Och- innan vi åker så har jag lyckats ordna så att det kommer bin i kupan. Jippie! Jag fick napp hos en biodlare i Karlstad per telefon idag, och vi ska hämta på onsdag eller torsdag. Det passar ganska bra  att vi åker hemifrån nu också eftersom de ska vara ifred åtminstone de 8 första dagarna. 
Så ikväll har jag förberett listerna med ett lager vax så de förstår vart de ska börja bygga.

3 kommentarer:

  1. Det här blir spännande Maria! Jag var inne på att skaffa bin ett tag när vi flyttade ut till landet och läste en del böcker i ämnet.
    Men att de är som mest aktiva (och behöver som mest omsorg/tillsyn) när det är som varmast och finast och vi då vill vara ute med båten de dagarna gjorde att det lades på is.
    Det fick bli höns istället. Lite mer lättskötta. Tror jag!?
    Så mitt erbjudande är att byta ägg mot honung till hösten. Har vi en deal på det?

    Mvh Markus & backahönsen

    SvaraRadera
  2. Det är en deal Marcus! Nu får jag nog vänta till nästa pr att skörda honung, men jag hoppas ditt erbjudande står kvar till dess. Färska ägg gillar vi:)
    Kram på er allihop!

    SvaraRadera
  3. Kul! Jag behöver nog också ett år på mig för att komma upp i produktionsnivå. Fick ju tre hönor och en tupp i julklapp(!) men efter att grannens hund tagit en av hönorna får man vänta ganska länge på att kunna fylla en liten kartong.

    Men jag har precis fått hem fem kycklingar och med lite tur så är det inte fem tuppar utan goda äggläggare som mot mat och vatten (och lite rester) betalar med färska fina ägg. Ägg med den speciellt gula gulan som man bara kan få med höns som får ha det som höns skall ha det.

    /Markus

    SvaraRadera