torsdag 11 juli 2013

Bikupor...

Nu har vi påbörjat byggandet av bikupan. Jag börjar med att bygga en för att se hur den blir, så kanske man kan göra lite justeringar till nr 2...

Jag har mätt och mätt och följt instruktionerna till punkt och pricka, ändå blir det inte helt tätt och rakt. Men så tänker jag på att om bin bor i ett gammalt ihåligt träd så är det verkligen inte rakt och perfekt. Alltså får mitt hemmabygge duga åt dem:) 



Lister på tork...


Själva kupan upp och ner med nätbotten...

Vi har gjort själva stommen klar, och listerna där vaxkakorna ska hänga ner. Fattas ben, tak och beslag och ett litet fönster så man kan tjuvkika in i kupan. Det ska jag försöka få klart i helgen.
Det är lite pilligt att mäta och vara så noga som man bara kan. Tålamod är inte min starkaste sida..:)

3 kommentarer:

  1. Spännande med bikupor... Det finns ju fler i kvarteret runt Skäggeberg som har/har haft bin. Osäker på om Titti o Bruno har kvar några bin men vet att de haft i mååånga år förut i a f. Gott med hemslungad honung! Lycka till bzzz bzzz :) // Ida

    SvaraRadera
  2. Va duktiga ni är !!! Då får jag komma å köpa honung av dig när vi är i Sunne på hockey nån gång ;)
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Åh, så roligt!!! När flyttar de in ;)?

    SvaraRadera