fredag 11 januari 2013

Fredag


Då var det fredag igen och veckan har som vanligt susat förbi i ett snabbt tempo.

Det har varit en vecka med träning i tisdags, en date med min egna samtals- dam i onsdags, och igår var vi till Kyrkan på Norrstrand och träffade gruppen efter jul uppehållet. Inte många lediga stunder med andra ord, och därav har inläggen uteblivit.

Som ni säger i era kommentarer i föregående inlägg så är det ingen ide att gå och oroa sig om man  nu kan göra något åt saken. Så därför har jag varit till Företagshälsan denna veckan och tagit lite prover eftersom VC hade alltför lång väntetid. Jag har inte fått svar ännu på proverna, men det som kollades upp var infektionsprov, även kallat CRP, samt en blod status och så något med levern. Nu tror jag inte att proverna ska visa på något onormalt, eftersom jag känne inte känner mig "sjuk" utan bara väldigt pressad.
Pulsen är lite hög  och blodtrycket hade gått upp några snäpp. Jag vet att orsaken är stress, frågan är bara hur jag ska få bort det ur kroppen? Hur jag ska orka leva med mig själv om ni förstår hur jag menar? Jag är ju alltid jag och jag måste hitta ett sätt att stå ut med mig själv och mina tankar och handlingar även i perioder med hög belastning på kropp och själ.
Träna funkar alltid, men det kan jag ju inte göra hela tiden. Jag funderar allvarligt på att avsätta en halvtimma varje dag till avslappning. Att bara ligga och lyssna på vågskvalp och andas. Lite yoga kanske. Jag ska klura ut något bra i helgen, och sen göra en deal med mig själv:)
Nu ska pulsen ner helt enkelt!


Jag har inte tagit ett enda kort den här veckan, så istället får det bli en webb bild av spelet som jag nämnde förra veckan- Blokus.
Blokus (engelska)


Så fort vi har en fri stund så tar vi ett parti härhemma. Det går ut på att man har olika stavar i varsin färg, som man ska placera ut på en spelplan. Man får lägga sina stavar lite hursomhelst, bara hörnen har kontakt. Och sen ska man försöka blockera sina motspelare. Den som har fått ut alla sina stavar på planen vinner.
Enkelt men ändå väldigt mycke klurighet och taktik. Kan rekommenderas!

Nu önskar jag er en trevlig helg!
Kram

6 kommentarer:

  1. Hej Maria! Det är faktiskt ingen dum ide att avsätta tid för mental avslappning och yoga har ju funnits i alla tider, så varför inte prova. En del klarar bättre av att utföra en rörelse som i yoga, Qi Gong eller Tai Chi än att "bara" sitta och meditera. Dels för att det kräver att man ska släppa tankarna som gnager och ändå bara sitta still.
    Att lägga pussel eller spela spel är också en mental avslappning, om inte spelet går ut på "liv eller död" : )
    Ha en skön helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Maria! Låter som en bra ide med avslappning, man behöver nog lite "egentid" vare sig det är träning, korsord,spel eller lyssna på vågskvalp... :) Säkert är det inga fel på dina prover men jag förstår din oro. Sån har jag själv varit sen jag var sjuk för många år sen.

    Ta hand om dig! Och trevlig helg!
    Kram från Anna-Karin L.

    SvaraRadera
  3. Inte konstigt alls om du mår lite konstigt efter allt. Kanske ligga på spikmatta kan vara nåt? Enkelt och man kan bara ligga still. Eller skaffa en till hund som tycker om långa snabba promenader? Kanske er lilla gosing tycker om promenader också men kanske inte snabba :)) eller som du är inne på att bara vara som yoga osv. Unna dig lite mys som ansiktsbehanding elller manikyr? Massge? Du är värd allt gott iallafall! Kramar från en liten bloggläsare i karlstad som tänker på er ofta...

    SvaraRadera
  4. Jag hör av mig till veckan. Hoppas att jag fått lite mer ordning på allt innan dess. Kraaam! Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  5. Konstigt det här med bloggar..känner dig inte, men har läst din blogg ett tag och man bryr sig väldigt mycket om dig! Läser hur du mår och börjar leta hjälpmedel på Internet! Jag tror din kropp fortfarande reagerar på den långvariga stress ni utsattes för i våras. Det tar tid att komma ikapp. Hittade den här sidan om stress och det verkar ju som om du är på rätt väg med avslappning, yoga och liknande: http://www.halsosidorna.se/Stress.htm

    Hoppas det känns bättre snart! Kom ihåg att vila också.

    SvaraRadera
  6. Yoga är ett bra första steg för avslappning, då får man verkligen hjälp att komma in i rätt andning och sinnesstämning som du kanske sen kan ta med dig i vardagen.
    Det är verkligen dags för en lunch igen nu, kan du under veckan eller ska vi ta under nästa?
    KRAM

    SvaraRadera