måndag 25 januari 2010

Bilder från förr..

Mamma skickade mig några gamla familjekort som hon hittat. Visst är de fina!

Det är min mormor som sitter på huk, med min morbror Perra i knät. Tjejen i mitten måste vara någons kompis. Längst till höger är min kära moster Anna Karin. Och vad säger ni om hennes outfit...? Visst är den läcker! Den var säkert SÅ rätt i slutet av 70 talet.




Här är min mormor och morfar på någon romantisk resa till Gran Canaria.
Visst är de fina! Och när jag ser bilder på min mormor när hon var ung, så ser jag också mig själv och min mamma i henne. Det råder inget tvivel om vart våra mörka färger kommer ifrån.



Men ser ni vad de sitter med i händerna...? Just det, cigaretter! Tyvärr dog både mormor och morfar alltför unga, bara drygt 60 år och det hade säkert att göra med att morfar var storrökare i många år. Jag veta att hans diagnos var lungcancer. Och eftersom de här generna tycks finnas i släkten, med cancer, så har jag nu bestämt mig för att sluta röka.
Barnen har tjatat i många år på att jag ska sluta, och nu när de börjar bli äldre och förstår mer och mer, så ser jag ingen möjlighet att argumentera mot nikotin om jag själv är beroende.

Peter har avslutat sitt snusande på samma gång, så nu väntar riktigt hårda tider hemmavid...det kommer säkert att bli en & annan nötning.

Pengarna som vi kommer att spara fram till jul (ca 16000.-)använder vi till något riktigt kul! Det ska nämligen bli fickpengar till en Jul & nyårs resa till Thailand.

Inget är bokat ännu, men som det ser ut, så kommer vi att bli ett ganska stort gäng som åker bort och struntar i allt vad julklappar är.

Hittills idag och igår eftermiddag har det funkat som en bra motivator att tänka på resan när suget sätter in. Men om jag ska vara helt ärlig så är det där suget inte så stort. Det känns faktiskt riktigt skönt att vara av med rökbehovet. Nikotin behovet är jag inte fri från ännu, men det finns det ju hjälpmedel för (tack & lov!)
Så nu håller jag tummarna för att vi fixar det här, jag och Peter.

1 kommentar:

  1. HEJ MIN GOA DOTTER.MORMOR VAR SÅ VACKER OCH KORTET FRÅN KANARIEÖARNA VAR PÅ HENNES 50 ÅRSDAG. MORMOR FESTRÖKTE IBLAND. VAD KLOKT ATT DU SLUTAT ATT RÖKA OCH PETER OCKSÅ. HÅLLER TUMMARNA ATT DET GÅR BRA. DU SKRIVER SÅ OTROLIGT BRA MARIA. ÄR SÅ GLAD DU ÄR MIN DOTTER. KRAM MAMMA

    SvaraRadera