tisdag 3 februari 2015

Premiär för groddar...

En viktig ingrediens i det thailändska köket är böngroddar. Vanligtvis köper jag dem färdiga i påse från thaibussen. Men när Noi häromveckan visade mig att man minsann kan "odla" dem själv blev jag väldigt nyfiken!
De passar så bra ta ha i en wok eller en nudelsoppa eller som en side uppkryddade med tex vitlök och lite salt. De är krispiga, smakar kanske inte så mycket men passar till det mesta. 
Sagt och gjort, nu har jag köpt en påse bönor och skridit till verket...


Jag börjar med att lägga bönorna i blöt i vanligt vatten över natten. 
Sen tar jag fram min gamla saft-maja som jag fått från farmor (kul att den äntligen kom till användning liksom  ) sen tar jag en stor servett och täcker botten med, (jag använder mig av den delen som har hål i botten) och så strör jag ut ett lager med bönor.


Sen tar jag en servett till och gör likadant och slutligen ett lager till. Tre lager totalt alltså. 

Avslutar med en servett på toppen, och sätter på bottendelen där vattnet ska kunna rinna av, och så på med locket såklart.


Varje dag ska jag hälla bort vattnet som runnit ner i bottendelen annars luktar det skit säger Noi. Och så ska jag ta den delen som bönorna ligger i och skölja försiktigt under rinnande vatten varje dag. (Jag lägger in detta som en påminnelse i mobilen för säkerhets skull...)
Odlingen ska stå varmt för grobarheten och mörkt för att bönorna inte ska få färg. Om det blir rätt ska de vara bleka, nästintill vita. Det tar ca 4-7 dagar sen ska jag förhoppningsvis få njuta av egna groddar.
Första gången så håll tummarna för att det lyckas:)



1 kommentar:

  1. Spännande! Vad roligt att lära sig nytt! Har aldrig hört talas om detta förut, kommer följa resultatet med spänning :D

    SvaraRadera