måndag 29 september 2014

Hej måndag...

Idag började vi dagen med att åka till mamma. Hon har målat om ett bord åt oss som vi ska ha i vardagsrummet och det skulle jag alltså hämta hem... Men det var inte riktigt torrt än, så det får stå och torka ett par dagar till så det inte blir fula märken i transporten... 
Istället tog vi en fika och Olle tog en tupplur i soffan... Han är så snäll och kan sova nästan varsomhelst bara han hör mig.


När han vaknade tog vi en kort skogspromenad för att rasta Pixi. Vi gick bakom huset en bit in i skogen där det ligger en gammal smedja som de använde förr i tiden ( typ på 1800 talet)  när de behövde tillverka egna hästskor och andra saker till gårdarna. 


Och så har huset stått orört sen dess...lite spöklikt  faktiskt och jag skulle inte våga gå dit själv! 
Spännande att se alla gamla saker som finns kvar. Tex en gammal plåthink som fåglarna bygger bo i varje år...





Och så hittade vi lite trattkantareller också:) 


Spännande tyckte Olle! Han var riktigt sprallig och snattrade hela tiden från bärselen när han fick känna på löv, och barr! 



Eftermiddagen har vi tillbringat i Nois kök. Vi har lagat 3 nya rätter och från och med nu så ska jag börja ta kort på det vi gör och på så sätt skapa en recept samling som jag hoppas kunna dela med mig av på något sätt framöver. För det är ju bara SÅ gott!

5 kommentarer:

  1. Även om sommaren är min favoritårstid, så finns det ingen årstid, som är så vacker som hösten med alla dess färger. Fina bilder och du ser harmonisk ut med er lilla grabb på magen :) Min morfar var smed och hade en egen "smeja i By". Tror den står kvar men det är många år sedan jag var där. När jag var barn fick jag gå dit med fikakorgen till morfar, men fick inte gå in när han jobbade. Tittade in genom fönstret och såg gnistorna som flög. Satt utanför och väntade tills hammaren slutat slå. Konstigt nog minns jag bara att det alltid var jättevarmt och sol. Och ännu hetare där inne i smedjan. Låter som det är 100 år sedan men detta var början på 70-talet.

    Ha en fin dag - sol idag med :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket fint minne, han blev säkert glad när du kom med fika kan jag tro:) Och solen sken ALLTID när man var liten ... Iallafall i minnet. Kram på dig!

      Radera
  2. Emma Zetterlund30 september, 2014

    På tal om spöklikt så ser det ut som att det står en ljusskepnad vid huset på första kortet :-)
    Kram Emma

    SvaraRadera
  3. På tal om spöklikt så ser det ut som att det står en ljusskepnad vid huset på första kortet :-)
    Kram Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen nu ser jag också det, hua!

      Radera