lördag 20 december 2014

Nudelsoppa och fräscha grönsaker!

Hallå hallå,

Hur har ni det därute? Bra hoppas jag! 
Idag har jag varit i Karlstad på lite shopping tillsammans med Noi. Vi besökte bl.a. en mataffär som kallas världens mat. Alltså jag smäller av så mycket roligt det finns att köpa i den affären! Men det är tur jag har sällskap av en som vet vad allt kan användas till, för förpackningarna är ju inte på svenska direkt...Mina förråd av roliga kryddor och såser börjar bli välfyllda nu och jag uppskattar verkligen enkelheten med Thaimat. På några minuter slänger jag lätt ihop en supergod och nyttig nudelsoppa, het och varm och mättande. Jag har precis slurpat i mig hela den här tallriken:)


Igår var ju thaibussen här i Sunne men den hade inga grönsaker med pga kylan. Så när vi hittade superfräsh kinesisk lök, koriander och thaibasilika i affären idag så lät vi som två nippriga tonåringar som gjorde små glädjetjut! 


Koriander är super gott ha i nudelsoppa och grytor, och ja la en rejäl kvist i soppan jag just åt:) rötterna kan man koka i soppa och grytor eller mortla tillsammans med vitlök och andra tillbehör som chili eller citron så har man en god pasta som man kan steka eller marinera med. 



Nu kan vi laga mycket god mat i jul, för att bryta av med thaimat i den svenska ganska feta julmaten känns bara skönt!

Annars då...? Olle har precis somnat nu strax före kl 9. Lite rosslig i bröstet men hostan är borta och det goda humöret är tillbaks. Peter är på 50 års kalas för Sunne IK i sporthallen. Victor är också där och jobbar i garderoben tillsammans med sina lagkamrater. 
Och då tror jag minsann att jag utnyttjar min ensamma hemmakväll med att dra på en skön pyamas och krypa ner i sängen och  ta fram en ny bok. 
Låter väl som en festlig lördagkväll va? Nja, kanske inte, men för mig känns det lyxigt att kunna ta en tidig kväll och bara slappa!





1 kommentar:

  1. Emma zetterlund21 december, 2014

    Så mycket god mat du lagar! Du får börja lägga ut recept�� god jul på er��

    SvaraRadera