måndag 30 januari 2012

Allt verkade bra på min mammografi:)



Det här har jag gjort idag...

Källa Cancer.nu

Mammografi

Bröströntgen, mammografi, är det allra säkraste sättet att upptäcka även mycket tidig bröstcancer. Studier har visat att hälsoundersökning med mammografi minskar dödligheten i bröstcancer med åtminstone 20 procent genom den tidiga upptäckten. Risken med sen upptäckt är att tumören då hunnit sprida sig och att man måste ta till en mer aggressiv och därmed besvärligare behandling än vid tidig upptäckt av tumören.
Socialstyrelsens rekommendation är att mammografi skall erbjudas kvinnor i åldrarna 40-75 år. Alla landsting erbjuder regelbunden mammografi med början ungefär när du fyller fyrtio år. Åldern kan variera något från landsting till landsting – så ta reda vad som gäller där du bor.
Undersöka
Mammografi är en enkel röntgenundersökning. Bröstet placeras mellan två plattor och fotograferas med röntgenstrålar. Mammografin hjälper läkaren att upptäcka eller studera även mycket små tumörer. Strålningen är svag och ofarlig. Det kan kännas göra lite ont när bröstet fixeras mellan röntgenplattorna men undersökningen är fort över.

Palpation

Palpation görs som regel av en kirurg och innebär att han eller hon känner igenom dina bröst, armhålor och lymfkörtlar för att avgöra om det finns någon förändring. Om en knöl eller någon annan avvikelse upptäcks noterar läkaren var den sitter, hur stor den är och vilken konsistens den har.

Ultraljudsundersökning

Ultraljudsundersökning av bröstet fungerar precis som den undersökning man gör vid en graviditet för att få en bild av fostret. Med hjälp av ljudvågor som skickas in i bröstet får läkaren upp en bild av bröstets insida på en tv-skärm. Undersökningen hjälper läkaren att särskilja solida knölar från cystor fyllda med vätska och används ofta i kombination med mammografi för att förbättra diagnosen. Ljudvågorna är ofarliga och undersökningen helt smärtfri.

Biopsi

För att kunna ställa en riktigt säker diagnos tar läkaren ofta ett cell- eller vävnadsprov från den misstänkta tumören. Provet undersöks sedan noggrant under mikroskop. Undersökningen kallas för en biopsi och kan göras på några olika sätt:
  • Finnålsbiopsi. Med hjälp av en fin nål tar läkaren ut ett litet cell- eller vätskeprov ur knölen i bröstet. Provet undersöks sedan under mikroskop. Ibland används ultraljud som hjälp för att nålen ska hamna exakt rätt.



Och som jag berättade förut så är jag alltid superpirrig på sjukhus, men alla sköterskor och läkare jag mötte var verkligen supergulliga!
När jag satt i det sista väntrummet och väntade på bröstkirurgen som skulle ta en sista koll och klämma en sista gång så trodde jag att kusten var klar. Att allt snart skulle vara klart. Men då ville han ta en biopsi för att kunna vara helt säker på att utesluta en ev tumör. Och jag måste säga att jag är jäkligt imponerad av mig själv som bara blundade och lät honom sticka mig i bröstet hela 5 gånger. Utan att säga aj en endaste gång!
Visst kändes det, men inte så att jag ville skrika eller så. Det vara bara mest väldigt obehagligt, och bara liiiite ont. Jag blundade hårt för att slippa se den långa nålen och andades djupa andetag, och bad bara att han skulle säga till innan sticken kom.När detta var gjort så släppte de äntligen iväg mig, och nu ska jag vänta 2-3 veckor på provsvaren. Det mest troliga är att det är bröstvävnad som klumpat ihop sig, och det är helt ofarligt.
Men nu är det gort, och det känns väldigt väldigt skönt!

Den sista sköterskan jag pratade med sa att "läkaren är otroligt duktig i sina bedömningar, och säger han att du inte behöver vara orolig, så ska du heller inte vara det"


Jag tänker ta henne på orden:)


1 kommentar:

  1. Vilket skitsnack att mammografiundersökningar är smärtfria! Tänk om vården kunde vara litet mer serviceinriktad och erbjuda bedövning istället. Många avstår idag från mammografiundersökningar av rädsla för att det ska göra ont. Men det struntar väl vården i.

    SvaraRadera