måndag 8 november 2010

Nu är vi på hemmplan igen...

...efter våran lilla minitripp till Östergötland och vårt besök hos farmor.
Vi har som vanligt ätit alldeles för mycket av hennes goda mat. Och vi har gjort egen korv efter konstens alla regler.
Här står jag och blandar ihop smeten...



Tog fler kort, men hemmagjord korv ser INTE så aptitligt ut på bild, så de slipper ni se här på bloggen...=) Jag kan tala om att korven blev jättegod och nu ligger i min frys hemma i Sunne i väntan på julen.

Om någon undrar vad det är för ingredienser i korven kan jag tala om att det är:

2 kg Nötfärs
2 kg Fläskfärs
2 kg Potatis
5 dl Vatten
Salt, peppar, kryddpeppar, ingefära
Riven lök

Inga konstigheter alltså.
Jag är hemskt glad att farmor tar sig tid att lära ut sådana här husliga saker till mig. Jag har ju gjort det här med henne när jag var liten, men eftersom det var så längesen kommer jag inte ihåg allt. Men nu är minnet uppfräschat och jag kan ta traditionen med mig och lära Julia.


Vi åkte också till kyrkogården på Risinge kyrka, där farfar blev begravd i våras.
Förövrigt samma kyrka som jag blev döpt i när jag var några månader gammal.



Kyrkogården fullkomligt badade i ljus den här allhelgona kvällen.
Farfar har ingen egen gravplats eftersom han ville bli kremerad, men det kändes ändå fridfullt att få tända ett ljus för honom i minneslunden, som också badade i massor av ljus.




Helgen avslutades med ett stopp i Karlskoga ishall där Sunne mötte Bofors i en MYCKET spännande match.
Sunne låg under med 5-2 när andra perioden började. Efter en välbehövlig timeout jobbade de sig upp till vinst med 5-6!!! Det var så spännande att jag satt och tuggade på naglarna stundvis=)
Victor spelade back och gjorde ett jättebra jobb, även om han inte stog för några av målen.

2 kommentarer:

  1. Kokar du korvarna innan du fryser dem?

    SvaraRadera
  2. Nej, jag fryser in dem råa. Sen ska de kokas ca 45 minuter, serveras med hemmgjort pot mos och sötstark senap.

    SvaraRadera