tisdag 9 november 2010

Nu är jag lite nervös...

Och det är de här två "ungdomarna" som jag är orolig för...




Dizel har ju träffat Pixi regelbundet sen den dagen vi hämtade hem henne. Och hittills har han bara tyckt att hon är rolig att jaga en stund, och sen har hon bara varit "jobbig".
Lena och jag har många gånger skämtat om att de beter sig som syskon. Dizel är den lite äldre snusförnuftiga storbrorsan, och Pixi är den enerverande lillasystern som ÄLSKAR att retas.

Tills igår...

Pixi var då ovanligt intressant och Dizel hägde mellan hennes ben och luktade mest hela tiden. Några gånger försökte han hoppa upp på hennes rygg och ja...ni förstår. Som tur var la Pixi svansen mellan benen och knep ihop.

Men hon är ju bara 6 månader, och uppfödaren till Pixi sa att hon inte löper förrän hon är ca 1 år...för att stilla min oro åkte jag genast till djuraffären på orten. Där jobbar en dam som heter Ingela som är mycket hjälpsam. Hon stillade dock inte min oro, utan berättade att tikar kan visst börja löpa när de är 6 månader, och ibland märks det knappast...Så kanske det är ngt på gång ändå...

Och det här ställer till det en hel del för oss...Ronny och Lena ska nämligen vara hundvakt när vi är i Egypten.

Finns det kyskhetsbälte för hundar? Hjälp!

6 kommentarer:

  1. Min förra hanhund på 6 månader visade sig vara könsmogen trots att jag inte trodde det (blev 7 valpar)... så det är nog inte att lite på att de måste vara 1 år. P-piller finns för tikar (men de måste nog ha löpt innan), hanhundar går att kastrera kemiskt (men börjar inte verka förrän efter ett par eller tre veckor). Bäst att ringa veterinären och rådfråga...

    SvaraRadera
  2. De kan börja "lukta" gott lååååångt i förväg innan de löper!
    Och jag märkte absolut när Alice löpte första gången, första veckan kommer det en jävla massa blod, andra veckan tunnas det ur och det är då de har störst risk att bli på smällen, sen sista veckan kan det komma lite brun-röda skvättar igen.
    I värsta fall får hon bo här! Alice kan vara hos Ronny o Lena, hon ska inte löpa nu, HAHAHAHA...
    Det löser sig på ngt vis vett du! :-)

    SvaraRadera
  3. Tack för upplysningen om löpningen Madde. Jag har ju aldrig haft ngn tik, så jag vet inte alls hur det går till.
    Jag skickar henne till dig om hon börjar löpa när vi ska på semester...Alice blir säkert överlycklig över att få ta hand om en levande valp istället för alla gossedjur hon bär runt på=)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Lena- vilken tur att det inte var du som hade tiken...7 valpar. Puh!
    Jag får kolla med vererinären innan vå åker på semster om hon är "säker". Mamma finns som reservplan, och så har Madde en smart plan (se hennes kommentar) så det löser sig nog, hoppas jag!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Det var jag som hade tiken... Får berätta någon gång om det...

    Kram

    SvaraRadera
  6. Oj då Lena. Ja det får du allt berätta om nån gång...7 valpar- herregud. Det är inte lite det!

    SvaraRadera