måndag 13 januari 2014

Magen vecka 28...

Gravid i vecka 28

Sista delen av graviditeten

Under den sista tredjedelen blir graviditeten mycket påtaglig. Magen är stor, man känner fostret ofta och det får inverkan på hur man lever. Många kan leva nästan som vanligt, men man behöver ta större hänsyn till behovet av pauser och regelbunden vila. Vissa mår så bra som aldrig förr. Men hur man mår beror på många saker, och allt kan man inte påverka själv. Om graviditeten är önskad och om man har omgivningens stöd är det lättare att må bra. Det är svårare om man har graviditetsbesvär eller andra problem i livet.Illustrationen visar ett foster i magen i 28:e veckan.Under sista delen av graviditeten blir magen allt större och en del kvinnor känner att det tynger mycket nedåt bäckenet.
Under sista delen av graviditeten blir magen allt större och en del kvinnor känner att det tynger mycket nedåt bäckenet. I periodens början är graviditeten fortfarande inne i ett ganska lugnt skede även om fostret har vuxit så att det fyller ut magen. Det är aktivt och kan röra sig runt. Barn som föds så tidigt som i slutet på andra trimestern eller början på den tredje har större chanser i dag än tidigare att överleva utan komplikationer.
Längre fram i den sista trimestern känner en del att de blir mer trötta igen. Man blir allt tyngre, magen allt större och vissa känner att det tynger mycket nedåt bäckenet.
Som partner till en gravid kvinna blir graviditeten mer påtaglig ju längre den går. Vissa kan känna av liknande symtom som kvinnan har haft, till exempel illamående och viktuppgång. Man räknar med att det gäller så många som upp till var femte partner till en gravid kvinna.
.

I vecka 28

Livmodern är nu så stor att den påverkar hur man kan röra sig. Man kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om man tar i för mycket. Då kan man få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar sig samman och blir hård.
Fostret väger drygt ett kilo, och är cirka 39 centimeter långt. Hos pojkar har testiklarna börjat vandra ner genom ljumskkanalen från buken mot pungen. När en pojke är nyfödd undersöks alltid om testiklarna har vandrat hela vägen ner, annars följs det upp senare.

Och så här ser min mage ut idag

med tröja



utan tröja


Och idag är det ganska exakt 12 veckor, eller 3 månader kvar till BF. 
Hur mår jag då? Jo, jag mår på det hela taget bra. Börjar kanske  känna mig lite klumpig och tung, har svårt för att skynda mig och gå fort. 
Foglossningen är lite olika från dag till dag. Ibland känns det som om jag har två knivar i ryggslutet som hugger till för varje steg jag tar. Och vissa dagar känns det riktigt skapligt. 
Jag sover fortfarande som en kratta. Oftast för att det molvärker i höfterna när jag ligger på sidorna. Men ibland för att det helt enkelt inte går att somna...
Jag är sjukskriven på halvtid nu och ska försöka ta det så lugnt som det bara går, samla krafter så att både jag och bebis orkar.
Det börjar märkas att det är en liten krabat därinne som har armar och ben. Det rör sig så att det syns väl utanpå magen och kläderna.
Förutom det som jag beskrivit ovan så mår jag bra och försöker verkligen njuta av varje dag. 
Och nu så har den stora längtan satt in:)



1 kommentar:

  1. Fina ni är du o magen:-)
    Skönt att du har fått gå ner i tid för det verkade kämpigt tycker jag,spec att sova så lite.
    Spännande med köket....
    Själva har vi haft det fint under julo nyår umgåtts mä fam o vänner kram på dig Lena L

    SvaraRadera