torsdag 8 mars 2012

Julias rygg- del 457

Nu verkar det äntligen som om vi har något att gå på. Läkaren som gjorde ultraljudet hittade några förstorade lymfkörtlar i Julias buk, och det kräver fortsatt utredning för att utesluta en del allvarliga saker.
Så efter någon timma till i akutens väntrum så fick vi en remiss till barnakuten i Karlstad imorgon.

Väl i bilen så öppnar jag remissen för att se vad de skrivit om Julia, nyfiken som jag är, och då läser jag att hon även har en förstorad mjälte!

Katching!

Peter har ingen mjälte.
Den har han opererat bort eftersom det på hans mammas sida finns en genetiskt ärftlig sjukdom som heter familjär sfärocytos (tror jag stavat ganska rätt).
Hans mormor, moster, 1 av mosterns barn, mfl har tagit bort mjälten pga denna sjukdom.

Åker hem och googlar om förstorad mjälte och scrollar förbi det jag INTE vill läsa. Men hittar tillslut symptom. Klåda. Nej det har hon inte. Smärta under vänster revbensbåge. YES IN DEED!!!

Tyvärr släppte effekten av morgonens alvedon på vägen hem från Torsby vilket resulterade i en ny smärttopp för Julia. Hon låg och grät i 30 min innan det lanade av. Så nu inser jag vikten av att inte låta det gå mer än 7 timmar mellan tabletterna. Det vill jag helt enkelt inte utsätta henne för!

När den nya tabletten väl har verkat är hon riktigt pigg och nästan helt smärtfri. Hon har varit med och helghandlat, och nu sitter hon och pysslar för fullt.
Skönt att se lite av den glada Julia som inte har ont.

Så, imorgon bitti bär det av till barnakuten för läkarbesök kl 10. För säkerhets skull packar vi med oss lite saker, utifall vi skulle bli kvar.
Jag håller fingrar och tår och hoppas ni som läser också gör det för Julias skull, att det inte är något "elakt" hon drabbats av, utan något som är lätt att bota och åtgärda.
Något som känns bra & positivt  är att alla blodprover (som snabbsänka, blodvärde, infektionsprov ) hon tagit hittills visat helt normala värden.


2 kommentarer:

  1. Momors goa tjej.Klart vi håller fingrar och tår.Hoppas ni får bra hjälp imorgon i Karlstad.Blir ni kvar har vi Pixi åt er.Många kramar till er alla och speciellt Julia

    SvaraRadera
  2. Håller alla tummar och tår för Julia!

    SvaraRadera