måndag 22 juni 2015

Intrång...

Jag vet inte om jag berättat det här förut på bloggen, men i vintras fick vi ett väldigt tråkigt brev från Östra sjukhuset i Göteborg. Någon obehörig som var anställd på sjukhuset hade gjort intrång i hennes journaler! 
Vi blev såklart ledsna och chockade över att någon överhuvudtaget kommit över informationen och att det funnits säkerhetsluckor i datasystemet så att en sådan sak kunnat ske. 
Det kändes  så förnedrande mot hennes minne också...
Efter några telefonsamtal till avdelningen fick vi reda på att personen inte bara varit inne i Julias jornaler och snokat, utan fler barn var drabbade som också vårdats på just barncanceravdelningen.  Det kändes som en liten tröst att inte bara hon var drabbad, och man försäkrade  oss också om att informationen bara användes  för eget syfte och inte verkade ha spridits vidare!
Så har månaderna gått och vi har fått ett par brev till från sjukhuset där vi fortlöpande blivit informerade om vad som hänt, och idag fick vi reda på att den här personen blev dömd till ett ganska stort skadestånd. 
Jag kan bara föreställa mig känslan hos de barn som fortfarande kämpar eller blivit friska när man vet att någon okänd varit inne och snokat i så privata handlingar! Och för oss som mist så river det upp ännu oläkta sår! 
Fy katten säger jag bara!!!
Sjukhuset lovar nu att ha rutiner så att detta aldrig kan ske igen!

Pressmeddelandet finns att läsa i nästan varenda tidning idag och här är en av dem från Aftonbladet: 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar