onsdag 16 juli 2014

Thailådan...

Om ni tycker att jag varit lite frånvarande på sistone så beror det på att jag har varit sysselsatt med en ny "hobby"...

I vårt grannskap bor en kvinna som kommer från Thailand som heter Noi. Jag har gått förbi hennes hus 1000 gånger när jag går promenad med Pixi och beundrat hennes prydliga trädgård som är full av blommor i fina färger.
 I år råkade det bli så att vi firade midsommar tillsammans hemma hos mamma och där började vi prata mat eftersom hon hade med sig så god Thai mat som alla fick smaka av. Och på den vägen började alltså min nya "hobby"- att laga Thai mat!

Jag är elev och Noi min lärare. Hittills har vi avverkat 7 rätter och jag har en lång lista på fler saker jag vill lära mig. Vi provsmakar och hon förklarar olika typer av kryddor som är helt nya för mig. 
Under tiden vi lagar mat pratar vi om våra liv och mycket annat. Jag skulle nog vilja påstå att vi håller på att bli riktigt goda vänner:)

Idag har vi gjort en tur till Karlstad och en affär som heter Världens Mat. Och så här ser mitt Thai skafferi ut nu! Jag har rensat ut en hel låda i köket som får vara min speciella Thai hörna...


Massor av nudlar, chilipastor, tamarindpasta, thai ris, mm...Dessutom har jag köpt saker för att göra egen sushi...


Och på kryddhyllan ryms numera ostronsås, svampsås och nya kryddmixer.
Och i frysen ligger basilika och lime löv och en hel massa chili, stark som bara den! Hittills har vi mest lagat mat hemma i Nois kök, men nu tror jag vi kan börja hålla till hemma hos mig också när jag har det som behövs:)

Det är jättekul att lära sig ny mat, och när jag blir lite mer varm i kläderna i Thai köket så kanske jag kan dela med mig av något favoritrecept här:)

3 kommentarer:

  1. hy :)
    Great to taste some thai food when I come to see you :)
    Big hugs

    SvaraRadera
    Svar
    1. I hope I am ready to Cook some tasty Thai food until you come Monique:)

      Radera
  2. Härlig du är Maria som är öppen för ny matkultur och nya vänner :)
    / Lena L

    SvaraRadera