söndag 20 november 2011

"My hometown"


Den här helgen har vi tillbringat i min gamla hemstad, och födelestad Finspång, och målet med resan var att hälsa på min farmor som jag tycker så mycket om!

Igår var det ett helt underbart väder, och det kändes verkligen inte som höst- mer som vår. Solen sken och det var 11 grader varmt. Jag passade på att ta en riktigt lång promenad med Pixi, och gick och tänkte på att jag skulle ta ett kort som symboliserar Östergötland för mig.

 Och då blev det en ek. Överallt i Östergötland finns det fina eklundar och ek alléer. Många av träden är säkert över 500 år gamla. Sådana träd finns inte i Värmland, och därför tycker jag att de är lite speciella.

Vad har vi gjort då?
Jo, vi har gjort julkorv. Det är tradition att jag och farmor gör det tillsammans på gammalt hederligt vis med riktiga fjälster.12 st blev det och de ligger nu i frysen. Godare korv finns inte!

Vi har tänt ljus på kyrkogården, och tänkt lite på farfar som saknas oss allihop! Han har ingen egen gravplats utan vi tänder vid minneslunden som ligger fint vid en sjö som jag tror heter Gron.





Och så har vi bara varit, denna konst som är så svår att utöva.
Läst tidningar, löst korsord, lagt patiens, spelat kort, och pratat en massa.

 Här lär farmor Victor att lägga en patiens.
Så här såg köksbordet ut igår kväll. Vi satt allihop och var fullt sysselsatta med en vasin kortlek.
Sen spelade vi plump.

 Bästa vänner!!! Kan ni gissa varför....?

 Mätt och sömnig, och det är INTE Royal Canin torrfoder i magen!


Snälla farmor hade köpt en julklapp till mig och Peter, som vi fick redan nu, eftersom hon inte ville skicka den,eller ta med på bussen ifall hon kommer hit i jul. 
En jättefin lykta från Partylite som jag bara älskar.
Den står nu på vår hallbyrå och lyser upp tillvaron.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar