söndag 26 december 2010

Egypten del 3

Halvvägs in på vår resa åkte vi på en guidad busstur till Kairo. 7 ½ timmas bussresa-enkel väg...
Vi åkte kl 2 på natten, och det hade precis börjat blåsa upp tilll sandstorm över hela Sinai halvvön...bussen åkte genom ökenen mitt i natten och krängde av den hårda blåsten. Lite läskigt var det faktiskt...

Vi landade intill Kairo kl 9,30 och började med ett besök på profeten Mouhammeds moske...... och ska jag vara ärlig så hade jag aldrig hört talas om Mouhammed. Jag är ingen historie fanatiker. Men nu har jag iallafall besökt hans Moske som är byggd av Alabaster sten.

Efter det följde ett besök på Egyptiska Museet, och där fick man inte fota. Men det var ungefär som Naturhistorisa i Stlm, fast fullt av saker från pyramiderna. Kläder, smycken, guldmasker, kistor, mumie fodral, och riktiga mumier. Är ni i Karo så åk dit! Klart sevärt!

Och nu måste jag bara få visa er hur otroligt fult och smutsigt Kairo är! Jag blev chokad av att se all misär och all fattigdom. Det kändes som att färdas genom en krigs stad där det mesta var utslaget.
Stadens skönhet fanns på några ställen runt Nilen där man gjort iordning små parker. Men annars var det mest betong, sopor och smuts...







Sopor överallt=(




Nile City...någon som kommer ihåg det programmet???=)





Äntligen vid Giza som faktiskt ligger centalt i Kairo. Tre pyramider som var precis så mäktiga som jag trodde. Helt enorm att få se dem med egna ögon...
Tyvärr var det sandstorm även uppe på Giza, och eftersom det gränsar till en öken så blästrade sanden vår hud. det gjorde riktigt ont på den huden som inte var täckt med kläder...






En bild som visar hur mycket det blåste...



En liten bit bort från Pyramiderna låg Sfinxen, mäktig och stor, och näslös...


Vi gav henne en varsin puss när vi ändå var där.









Eftre ungefär 24 timmar landade vi intill hotellet igen, jättenöjda med allt vi fått uppleva under Kairo turen.

2 kommentarer:

  1. Kairo såg inte så roligt ut... Men pyramiderna!

    SvaraRadera
  2. Kairo var rena rama slummen, men Pyramiderna, Sfinxen och Egyptiska museet var klart värt bussresan! Helt amazing och lika storslaget som man föreställer sig att det ska vara!

    Hoppas ni får en fin semester där nere.

    Kram

    SvaraRadera