måndag 24 februari 2014

Magen vecka 34

Gravid i vecka 34

Barnet

Nu är fostret så moget att om förlossningen startar försöker inte förlossningspersonalen skjuta upp födseln. Vikten är uppe i ungefär 2,3 kilo och längden i 46 centimeter.
De flesta barn som föds efter vecka 34 klarar sin andning bra och klarar sig utan kuvös. Men de är fortfarande ömtåliga och behöver oftast hjälp att hålla värmen och få i sig näring.
Många barn ligger nu med huvudet nedåt. Barnet lyssnar till mammans hjärtslag, magen som kurrar och andra kroppsljud. Inte konstigt att en del barn sedan har svårt att ligga själva i vaggan eller spjälsängen. Barnet vill vara nära dig och lyssna till de här ljuden!

Ett 34 veckor gammalt foster som är 46 centimeter långt.

Och så här ser magen ut idag...

Den är STOR!
Det börjar bli svårt att nå ner för att sätta på sig strumpor etc och har jag någon i närheten så ber jag gärna om hjälp:)
Rörelserna i magen börjar bli större och svepande. Mindre "flaxiga" Det känns att det är trångt nu därinne.
Senaste dagarna har jag haft ganska mycket sammandragningar vilket jag tror beror på att jag hostar så mycket. Magen spänner ihop sig och bli alldeles stenhård under 10-30 sek, men det gör inte ont.

6 veckor kvar! Och nu har jag börjat längta riktigt ordentligt! Bebisens väska är packad och klar ifall det skulle bli tidigare. (hoppas, hoppas)

2 kommentarer:

  1. Gud va fin du är Maria,hoppas babyn kommer lite tidigare.Gött med hembakta kakor,kommer in på fika i veckan.Många krya på er kramar.

    SvaraRadera
  2. Ja, något av det vackraste som finns är en gravid kvinna. Att förvalta det som är det viktigaste på vår jord - livet!
    Måtte du slippa att gå över tiden. Men det tror inte jag, du åker säkert in med buller och bong och tjoff så vill han ut, enkelt och lätt som en plätt! Inga sprickor eller hemoröjder här inte!
    Kram och hoppas du/ni mår bättre från förkylningen!

    SvaraRadera