tisdag 18 december 2012

Recept på mitt julbak





Här kommer recepten på kakorna jag bakade i gårkväll...

Allt är väldigt lättbakat och jag använde mig hela tiden av matberederare vilket gjorde att det blev lättarbetat och gick väldigt snabbt!


Hallongrottor:


Receptet hittade jag HÄR



Ca 20-25 st

4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g smör (eller margarin)

Fyllning

1 dl fast hallonsylt.
 
1.Sätt ugnen på 200°C.

2.Blanda samman mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker & rumsvarmt smör i en skål (eller matberedare med kniv.)  Arbeta snabbt samman till en deg Om du låter degen vila en liten stund i kylen blir den lättare att hantera.

3.Forma degen till valnötsstora bollar. Lägg i muffinsformar på plåtar. Gör en fördjupning i varje kaka och klicka i lite sylt.

4.Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt kallna på galler. KLART:)


Nougatrutor:



Receptet hittade jag HÄR

Ingredienser:


100 g smält smör
4.5 dl havregryn
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1.5 tsk bakpulver
1 msk vetemjöl
2 msk ljus sirap
1.Sätt på ugnen på 200°C.




1.Smält smöret.
2.Ta fram en ugnsform 20x30 cm (för en sats, jag gjorde dubbel sats till en plåt på ca 35x25 cm) och klä den med bakplåtspapper.

3.Blanda havregryn, strösocker, vaniljsocker, bakpulver och vetemjöl & det smäla smöret i en bunke eller matberedare och blanda snabbt ihop till en smet. I matberedare räcker det med några sekunder. 

4.Platta ut smeten till ett jämnt lager i formen.

5.Grädda i nedre delen av ugnen i 200°C i ca 10 minuter tills kakan fått gyllene färg.

6.Låt kakan ligga kvar i formen. Ta fram nougaten.

Hyvla eller skär med kniv längs kanten på nougaten och låt smäla på den varma kakan
7.Bred ut nougaten till ett jämnt lager. Gör gärna mönster med en gaffel.

8.Låt nougaten stelna i kylskåp ca 20 minuter.

9.Lägg kakan på en skärbräda och markera rutorna med en kniv.


Använd sedan en vass och bra kniv för att skära ut kakorna. Var försiktigt så att inte kakan spricker.

Lägg kakorna i en burk med bakplåtspapper mellan lagren. Förvara i kylen eller frysen.

KLART!


Nutella cookies


Receptet hittade jag HÄR



3/4 burk Nutella (2,5 dl)

1 ½ dl socker

2 ½ del mjöl

1-2 ägg (jag tog 1 ägg)

Blanda alla ingredienser i en skål eller matberedare. Rulla smeten till valnöts stora bollar som du sen plattar till med tex botten på ett glas så att kakan blir ca ½ cam tjock.
Grädda i 175 ° ca 8-10 minuter.
Låt svalna på plåten och förvara i burk med lock.

De här kakorna blev min nya favorit eftersom jag är en riktig Nutella älskare!
Kakorna får en tydlig smak av Nutellan, och är lite sega i mitten. Yammie!





3 kommentarer:

  1. Tack gulliga du, nu kommer jag gå upp i vikt... :))

    SvaraRadera
  2. De där nutella kakorna får jag nog testa, såg goda ut :-)

    /Torsbybon

    SvaraRadera
  3. Mums! Detta ser allt gott ut :) Kanske t o m jag fixar några av dessa ;) Får väl försöka vara lite huslig och testa :) KRAM Ida

    SvaraRadera